10 in 1 -terveysliikunta on nyt täällä

Asenteeni oli hieman hakusessa, kun pakotin itseni lumitöihin. Puolen tunnin jälkeen oivalsin, millaisen lottopotin äärellä olenkaan. Lumitöissähän yhdistyy kauneudenhoito, mielenrauha ja terveysliikunta. Ja ihan ilmaiseksi!

Lunta työnnellessä ajatukseni pyörivät Käypä hoito -suositukseen liikunnasta. Sen mukaan liikunta hyvän mielen ja olon lisäksi ehkäisee, hoitaa ja kuntouttaa pitkäaikaisairauksia. Hyviä tuloksia on saatu muun muassa lihavuuden, korkean verenpaineen, kakkostyypin diabeteksen, sydämen vajaatoiminnan, sepelvaltimotaudin, nivelreuman ja nivelrikon, niskan ja alaselän kipujen, astman, masennuksen ja syöpien kohdalla.

Aika monta osumaa jo tuossa listassa. Näillä motivoin itseäni lumihommiin, mutta silti alku oli takkuista. Kasvojakin pakkanen nipisteli, mutta keuhkoissa tuntui raitis ilma hyvältä.

Sitten älysin. Terveyshyötyjen lisäksi saisin kaupan päälle kasvohoitoakin. Maailmalla ja meilläkin porukka maksaa kauneushoitoloissa cryo- eli kylmähoidoista, jotta iho pysyisi nuorekkaana. Lumitöissähän senkin saa ilmaiseksi!

Suosituksen mukaan terveyshyötyjen saamiseksi liikuntalajilla ei ole kovinkaan paljon väliä. Kaikille aikuisille suositellaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa, kuten reipasta kävelyä, ainakin 2,5 tuntia viikossa. Jos mieluummin treenaat rankemmin, niin aikaa säästyy, sillä juosten riittää 75 minuuttia viikossa.

Lisäksi tarvitaan lihasvoimaa ja -kestävyyttä ylläpitävää tai lisäävää liikuntaa vähintään kahtena päivänä viikossa. Ikääntyneille lisäksi nivelten liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävää ja kehittävää liikuntaa.

Mikä parasta, 10 minuutin liikuntapätkä kerrallaan riittää toteuttamaan terveyshyödyt, kunhan pätkiä tulee riittävästi yhteensä.

Lumitöissähän toteutuu kaikki edellä mainittu! Ja piha puhdistuu kaupan päälle.

No entäpä sitten mielenhuolto? Samaisen suosituksen mukaan liikunta tehoaa depressioon yhtä hyvin kuin kognitiivinen terapia tai lääkehoito. Liikunta vähentää masennusoireita kääntämällä huomion pois negatiivisista ajatuksista. Ryhmäliikunta antaa sosiaalista tukea. No, lumitöissä ei kavereita näkynyt, mutta lintuja ja pupuja kyllä.

Liikkuminen suojaa syövältä
Tutkimusnäyttö liikunnan vaikuttavuudesta on vahvistunut syöpäsairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa. Liikunnan määrän kasvaessa erityisesti rinta- ja paksusuolisyövän riski pienenee.

Nyt odottelen, että lumisade jatkuu. Täältä tullaan!

Sini

Lähde: Käypä hoito -suosituksia laatii Suomalainen Lääkäriseura Duodecim yhdessä erikoislääkäriyhdistysten kanssa. Suositusten tuottamisesta vastaavat asiantuntijatyöryhmä ja Käypä hoito -toimitus julkisella rahoituksella.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *