Aikuinen nainen 60+, hyväkuntoinen ja kaunis

Nuorempiin liikunnan harrastajiin liitetään kauneus ja hyväkuntoisuus, mutta eipä sama tule heti mieleen vanhempien liikkujien kohdalla. 

Jos vanha liikkuu, niin hän hoitaa iän tuomia vaivojaan, ajattelemme. Ei siinä ole mitään glamouria.

Todellisuudessa suuri osa 60+ -liikkujista on nykyään varsin hyväkuntoisia. Monet heistä ovat harrastaneet liikuntaa vuosikymmeniä. Ja tiedoksi kosmetiikkayrityksille: Hekin käyttävät paljon kosmetiikkatuotteita!

Olin mukana tekemässä valokuvanäyttelyä, jossa esittelemme hyväkuntoisia ikiliikkujia ja samalla pyrimme vähän muuttamaan jähmeää mielikuvaamme kuusi-seitsemänkymppisistä. Näyttelyä rakentaessani mietin paljonkin vanhojen ihmisten kauneutta ja pukeutumista, mutta myös suhtautumistamme ikääntymiseen.

Sanomatalossa paraikaa esillä olevassa näyttelyssä on kuvattu kaksitoista 52-77 -vuotiasta aktiiviliikkujaa.

Kuvat on ottanut Marica Rosengård, mallit stailasi Susanna Björklund ja heidät meikkasi Jenny Jansson ja Miika Kemppainen.

Koko työryhmän mielestä lopputulos on häkellyttävän hieno ja kuten tarkoitus olikin, kuvat pysäyttävät.

Miksi näyttely vanhoista liikkujista?

Suomen Voimisteluliitto on ottanut tehtäväkseen Ikiliike-projektissaan liikuttaa ja pitää energisinä 55/60+ -vuotiaat naiset ja miehet. Näyttely tekee projektia tunnetuksi ja esittelee ihmisiä, jotka ovat harrastaneet pitkään liikuntaa ja jotka kertovat, mitä kaikkea liikunta on heille antanut. Kuvissa he ovat elinvoimaisia, energisiä, notkeita ja täynnä glamouria, jonka yleensä liitämme vain nuoriin ihmisiin.

Mikä on Ikiliike-hanke?

Se käynnistettiin kaksi vuotta sitten ja sen tavoitteena on liikuttaa ikääntyviä ja kouluttaa heille lisää ohjaajia. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja se liittyy Active Age -hankkeeseen, jossa ikäihmisten liikuntaa kehitetään urheiluseuroissa koko Euroopan alueella. Suomessa jo yli sata jumppaohjaajaa vetää Ikiliike-ryhmiä eri puolilla maata ja lisää ryhmiä on tulossa kaiken aikaa.

Mitä hyötyä? 

Liikkuminen antaa niin paljon! Jos jäät työttömäksi tai siirryt eläkkeelle, kalenterisi tyhjenee. Liikunta tuo varsinkin siinä vaiheessa elämään uutta ja mielekästä tekemistä, mukavia ystäviä ja paljon liikunnan iloa. Kuntokin kasvaa siinä ohessa.

Miksi juuri nämä kaksitoista mallia? 

Roolimalleina ovat satunnaisesti valitut, säännöllistä liikuntaa harrastavat Tarja, Leena, Tarja Liisa, kaksi Arjaa, Rakel, Pilar, Anja, Sirkka-Liisa, Erkki, Eero ja Risto.

Mikä harmitti? 

Huomasin näyttelyä kootessani, että olemme aikamoisia ikärasisteja, vaikka emme sitä helposti myönnä. Käytin viikkoja etsiessäni yhteistyökumppaneita projektiin. Kuvittelin toiveikkaasti, että jokin hyvinvointi- tai kosmetiikkayritys innostuisi aiheesta. Tarjosin näkyvyyttä ja kumppanuutta pienehköllä panoksella. Kuvittelin, että vaikkapa sopiva kosmetiikkamerkki olisi nähnyt tässä mahdollisuutensa päästä lisäämään näkyvyyttään kohderyhmässä, -lähteehän näyttely kiertämään Helsingin jälkeen eri puolille maata ja se on esillä lehdissä ja televisiossa.

Voi olla, että vika oli minussa, en osannut markkinoida oikein. Monenlaisiin syihin vedoten yritykset kieltäytyivät tarjouksestani. Valiteltiin tiukkoja budjetteja, mutta epäilen syyksi mallien ikääkin.

Superkaunis Isabella Rosselini vaihdettiin jo nelikymppisenä nuorempaan, koska häntä pidettiin liian vanhana mainostamaan erästä kosmetiikkasarjaa ja Jane Fondan kasvot piti fotoshopata paperinsileiksi ennen kuin hänen kuvillaan voitiin myydä ryppyvoiteita vanhoille.

Olisiko aika kapinaliikkeelle?

Kosmetiikkayritykset eivät noteeraa vanhempia käyttäjiä. Nuoret naiset, joille mainonta yksinomaan kohdistetaan, ovat nättejä luonnostaan, mutta me vanhat hyödymme oikeasti, jos osaamme taitavasti käyttää kosmetiikkaa. Silti olemme kosmetiikkafirmoille marginaaleja käyttäjiä.

Laskeskelin käyttäväni päivittäin yli kymmentä melko kallista kosmetiikkatuotetta.

Meikkipussissani on aina värillistä päivävoidetta, ripsiväriä, kahta luomiväriä, huulipunaa, yövoidetta, silmänympärysvoidetta, eau de toilettea, lukuisia hiustuotteita shampoon lisäksi, aurinkosuojaa, vartalovoidetta, hammastahnaa…

Kun kysyin facebook- kavereiltani, 60+ -ikätovereiltani, mitä he käyttävät, lista kasvoi. Himokäyttäjät lisäsivät sinne seerumeita, silmäluomen pohjustusainetta, poskipunaa, aurinkopuuteria, hammaslankaa, hiusten tyvikohottajaa, kulmakynää, valokynää, huulipunan pohjustusvoidetta ja paljon muutakin…

Arvostatteko 60+ -kuluttajaa, kosmetiikkayritykset? 

Mikä kosmetiikkayritys näkisi meidät niin hyvinä asiakkaina, että kohdistaisi meihin kiinnostavaa ja mukaansa tempaavaa mainontaa, näkisi meidät suurena ja vaikutusvaltaisena ja vauraana käyttäjäkuntana, jota kannattaisi lähestyä paremmin ja kiinnostavammin? Mistä saamme tietoa niistä tuotteista, joita yritykset ovat meille kehittäneet? Parikymppisten mainoskasvoilla ei ole meille uskottavuutta, kun markkinoitte tuoteita ikääntyneille. Ja jos lehtimainonta on mennyttä aikaa, olemmehan me kaikki netissä.

Näen jo markkinointilauseen, jota alamme käyttää: ”Asioimme vain sellaisten yritysten kanssa, jotka arvostavat meitä”. Ja perässä tulisi perusteita, miksi suosimme juuri näitä tarpeemme huomioon ottavia, meitä arvostavia yrityksiä.

Kuka on roolimallimme? 

Ketkä kuusi-seitsemänkymppiset ovat roolimallejamme? Emme heti pienessä naisryhmässä keksineet ketään. Joku sanoi, että meillähän on Aira Samulin, valtakunnanvanhus, upea nainen, mutta niin paljoin vanhempi, että sopisi kuusikymppiselle äidiksi…   

Käynnistämääni keskusteluun iästä, suosikkikosmetiikasta ja hyvää tekevästä liikunasta osallistui myös fb-ystäväni, gynekologi Merja Metsä-Heikkilä.

Hän kertoi kehottavansa ikääntymistään surkuttelevia asiakkaitaan etsimään lehtien palstoilta hyvinvoivien ikätoverien kuvia ja ottamaan heitä esikuvikseen nuorten naisten sijasta.

Esikuvia Sanomatalon Mediatorilla nähtävissä 13.8. saakka.

Omiksi roolimalleikseni valitsin näyttelyn naisista kaimani, vilkkaan keravalaisen Leenan, 70 ja komean jämsäläisen Arjan, 67. Ja tottakai koko näyttelyn ”kasvon”, ihanan liikkujaihmeen, Tarjan, 69.

Muutosta odotellessa, hyvää kesää!

Leena Karo

Marica Rosengårdin kuvat Sanomatalossa 14.7.-13.8. Yhteistyökumppanina on Hyvä Terveys, jonka heinäkuun numerossa näet joukon näyttelyssä esiintyvien liikkujien tarinoita ja kuvia.

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Tähän vastarintaliikkeeseen osallistun ilomielellä! Itse olin jo kirjoittaa blogikirjoituksen hieman samaa asiaa sivuten ja siinäkin oli tarkoitus aloittaa vastarintaliike – nimittäin kiukustuin täysin, kun eräs vuosikausia seuraamani naistenlehti esitteli taas kerran muotikuvia, joissa oli pelkkää miniäkin minimpää hametta ja shortseja businesspukeutumiseen. Samainen lehti kyllä esittelee joka numerossa menestyneen iäkkäämmän uranaisen (liike-elämässä, järjestöissä ja julkisella sektorilla), mutta muotijuttuihin valitaankin sitten vaatteita, joita ei kukaan täysjärkinen yli nelikymppinen työssä käyvä nainen pysty käyttämään. Ainakaan töissä.
    Meidän ikää hieman omaavat kuluttajat sivuutetaan surutta mainonnassa – ja todellakin, meillä on ostovoimaa ja me ostamme. Meille kohdennettujen naistenlehtienkin kävi huonosti – kaikki on lopetettu – ja kyllähän siinäkin mainoseuroilla oma osuutensa on ollut!
    Siis – jos tällainen vastarintama on syntymässä, niin ainakin minä, 58-vuotias virkanainen ja bloggaaja, jonka rokkijalka vipattaa vieläkin, olen mukana.
    Ja uskonpa, että aika moni esim. juuri perustetun aikuisten blogiportaalin, Suomen 40+blogien (http://www.nelkytplusblogit.fi/) bloggaajissta lähtee mukaan;)

    • 1.1

      sanoo

      Hei Lady of The Mess, kiitos kommentistasi.
      Uskon, että uusi lehti on kääntymässä. Näin ainakin toivon.
      Eiköhän vähitellen eri tahot ala ymmärtää keski-ikäisten naisten voima. Meillähän on rahaa ja halua ostaa hyviä tuotteita. Emme ole näkymättömiä – emmekä hiljaisia nöyrtyjiä.
      Olen myös ihmetellyt, millaisia vaatteita kuvataan bisnespukeutumisjuttuihin. Sellaisissa minimekoissa ei ketään bisnesnaista otettaisi vakavasti.
      Lippu korkealla kohti uusia haasteita.
      -Kaisa

  2. 2

    sanoo

    Olen itse 52-vuotias ja blogannut 10-vuotta. Teen paljon työtä sen eteen, että tajuttaisiin se aikuisten naisten arvo. Hoen koko ajan sitä, että meissä liikkuu raha. Kunpa yrittäjät pikkuhiljaa tämän tajuaisivat. Kerran mulle on sanottu, kun pyrin erääseen juttuun, että kirjoitat oikeista aiheista, mutta…. Ja annettiin ymmärtää, että olen liian vanha. Voin kertoa, että ei ollut kyse kauneuteen liittyvästä jutusta, vaan hyvinvointiin. Kirjoitan siitä aiheesta paljon. Mä olen päättänyt nöytyää, että me aikuiset naiset pärjätään. Meissä vaan on niin paljon poweria, kyllä se vielä jossain vaiheessa tajutaan – toivottavasti.

    • 2.1

      sanoo

      Hei Maiju, kiitos kommentistasi.
      Niin, onhan se mielenkiintoista, että maksukykyistä joukkoa ei noteerata. Minäkin sanon aina: ”Kenellä on rahat ja halu ostaa? Hehän ovat keski-ikäiset naiset, joilla on jo isot lapset, lainat maksettu ja halu ostaa hyviä tuotteita.”
      Pidetään keski-ikäisten naisten lippua korkealla.
      -Kaisa

  3. 3

    sanoo

    Hyvä kirjoitus ja paljon oivallisia havaintoja! Luin juuri Kauppalehdestä artikkelin, jossa kerrottiin, kuinka suomalainen mallibisnes on romahtanut viimeisten vuosien aikana ja kuinka maailman 15 suosituinta mallia ansaitsee vuodessa jokainen yksin enemmän kuin kyseinen bisnes Suomessa yhteensä. Tämä on minusta todellakin sääli, ihan jo Suomen kansantaloudenkin kannalta, noin niinkuin suuremmassa mittakaavassa. Syitä on tietysti monia, eikä vähiten varmasti se, että kyseinen bisnes ei ole pysynyt mukana siinä muutostahdissa, jota markkinan ja ympärvöivän yhteiskunnan muutos olisi edellyttänyt. Siloposkisuus, rypyttömyys, anorektinen laihuus ja kaunis pinta ei olekaan ehkä enää sitä, mitä kansakunta kaipaa. Markkinat janoaa syvyyttä, tarinoita asioitten taustalla, lihaa luiden ympärillä, elämänkokemusta..
    Olisiko vihdoin aika tunnustaa tämä asia? Ainakin sitä kannattaa harkita..

    • 3.1

      sanoo

      Hei Business Woman, kiitos kommentistasi.
      Siloposkisuus, yletön laihuus ja tietty ”muovisuus” eivät puhuttele aikuista naista. Toisin on tarinoiden. Jokaisella tuotteellahan myös pitäisi olla tarina. Eikä elämänkokemusta pidä kaihtaa.
      Uskon, että nyt on muutos lähellä.
      -Kaisa

    • 3.2

      sanoo

      Hei Business Woman

      Mielenkiintoinen ajatusmalli tuosta Kauppalehden jutusta.
      Itse jäin sanattomaksi palaverissa, jossa pohdittiin erään aikuisten naisten tuotteen mainontaa. Noin kolmekymppinen markkinointibudjetin päällä istuva nuori nainen raakkasi pois ne naistenlehdet, joiden kohderyhmä on 40+. Kun kysyttiin miksi, hän vastasi: ei yli 40-vuotiaille naisille kannata mainostaa. Ne ovat jo päättäneet mitä haluavat, eivätkä vaihda enää muuhun. Ja ne lukevat nuorempien naisten lehtiä, koska haluavat olla nuorekkaita. Minulla loksahti suu auki, eihän se noin ole. Me Kaisan kanssa ainakin etsimme haukan lailla koko ajan uutta ja kokeilemme innoissamme. Ja myös ostamme. Tiedämme, että meitä on muitakin.

      Sini

      Sini

  4. 4

    Arja vuosimallia -57 sanoo

    Ompas mielnkiintoista kirjoittelua ja kokemuksia! Ja ikävintä, että naiset ajattelevat/toimivat näin naiselle!
    Sääli, että tällaiset käsitykset elävät vielä 🙁 Meitä +/- 60 vuotiaita naisia, uusien asioiden kokeilijoita on paljon. Valtaosalla lisääntyy tässä elämän vaiheessa aikaa, kiinnostusta ja varallisuutta panostaa itseensä. Kun on kilometrejä kertynyt, on matkanvarrelta tarttunut niin paljon elämän ylä- ja alamäkiä. Itseluottamus on kohdillaan ja asiat saavat oikeat mittasuhteet. Osataan nauttia pienistä asioista ja elämän tarjoamasta iloista.
    Näitähän ei tule kukaan tarjoamaan, mutta mehän osaamme luoda niitä itselle ja läheisillimme.
    PS. Pidin kovasti Hyvä terveys -lehden artikkelista!!!

    • 4.1

      sanoo

      Hei Arja, kiitos kommentistasi.

      Eihän kokeilunhalu pysähdy, kun 39 v on mittarissa. Ja toistan itseäni: keski-ikäisillä naisilla on rahaa ja halua ostaa, jos heille tarjotaan hyviä vaihtoehtoja. Roskaahan me emme enää haali.
      -Kaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *