Aikuiset kaapista – joko nyt?

Oletko huomannut, että mainoksissa ei enää ole pelkästään nuoria ja nättejä? Silloin tällöin joukossa vilahtaa myös huoliteltuja aikuisia. Ainakin minä kiinnostun heti sellaisesta mainoksesta.

Aikuismallien käytön edelläkävijöitä ovat kansainväliset muotihuoneet ja kosmetiikkajätit. Célinen kesäkampanjan keskiössä on 80-vuotias Joan Didion. Brittien vanhin edelleen töitä tekevä supermalli on 86-vuotias Daphne Selfe, joka on nähty myös Voguen, Harpers Bazaarin ja Vanity Fairin sivuilla.
Jerry Hall, 52, oli uudistuneella ja nuorekkaammalla kampauksellaan L’Oréal Professionnel IT WOMAN viime syksynä. Julia Roberts, 47, tähdittää Givenchyn mainoskampanjaa. Dolce&Gabbanan kevätmainoksissa koreilee kolme isoäitiä tyylikkäissä mustissaan. Päässä on kukin koristellut tiarat ja käsissä komeat käsilaukut. Hauskaa näkyy olevan, ja hymy tulee katsojankin huulille.

Meillä televisiossa pyörii Mummomafia, jossa seitsemänkympin kieppeillä olevat naiset jakavat nuorille ohjeita arjessa selviytymiseen. Mummot on meikattu ja kammattu hyvin.

Toivottavasti ilmiö laajenee ja viimein uskotaan, että meillä yli viisikymppisilläkin on elämää, ostovoimaa ja annettavaa myös työelämässä.
Vai onko aikuisten salonkikelpoisuus vain tilapäinen mainosjippo, jolla pintapuolisesti kalastellaan varsin ostovoimaisen porukan rahoja? Toivottavasti kiinnostus näkyy myös nuorekkaille ja laatutietoisille aikuisille räätälöityjen tuotteiden ja palvelujen tarjonnassa.
Kosmetiikkatalot ovat ostovoiman jo huomanneet. Suurin osa viime vuonna lanseeratuista kasvojenhoitotuotteista oli kohdistettu anti-age -ikäisille. Myös niiden mainonnassa näkyi aikuisia malleja.

Naiselo 45+ seuraa asiaa silmä tarkkana. Seuraa sinäkin ja kerro meille havainnoistasi. Kenellä on onnistunein aktiiviselle aikuiselle kohdistettu tyylikäs mainos tai kampanja?

Sini

Kuvat
Goldwellin hiuskuvat Kaisa Virtanen, Jerry Hall/L’Oréal Professionnel.

Kommentit
  1. 1

    mapsi sanoo

    Olen huomannut saman! Lieneekö johtuvan myös omasta iästäni, en tiedä.
    Voi, ihailen todella Raili Hulkkosen reipasta, rohkeaa ja räväkkääkin tyyliä! Olisinpa itsekin 7-kymppisenä samanlainen.
    Mainoksista..no Oma Aika-lehden Miitta Sorvalin lausahdukset..”mä oon hommani hoitanut” saa aina hymyn huulille. Tervettä itsekkyyttä, omaa aikaa, aikuisen naisen meininkiä. Ja nyt näin toisen, aika rohkeankin mainoksen, liittyi vuokralla asumiseen. Ikääntyvällä pariskunnalla, siis ei teineillä, oli melkoisen kiihkeäkin hetki menossa, kunnes tukka pystyssä huoneeseen tullut yli-ikäinen teini keskeytty hommat… ja kun pääsivät omaan vuora-asuntoon..hmm..ei keskeytyksiä ;D Hätkähdin ensin mainosta, ja sekin taisi johtua siitä, että kuhertelemassa ei ollut kakskymppinen pari, vaan lähempänä kuutta tai seitsemääkymppiä..
    Täytyy todella todeta, että tämän päivän viiskymppinen on eilispäivän kolmekymppinen, niin mieleltään kuinmyös olemukseltaan. Terveydestä ja kunnosta huolehtiminen ei ole mikään nuorten juttu ja sauvakävely ”vanhojen” vaan esim fitness-kisaajia löytyy plus 50-vuotiaissa, jumpissa on tosi paljon aikuisia naisia. Olkoonkin sitten, että markkinointimiehet ovat löytäneet tämän porukan, niin ihanaahan se on, että ikä ei ole enää este toimiavaikka Lancomen mainoskasvona! Ei muuta kuin kohti ”fit in fifty”-ikää naiset!!

    • 1.1

      sanoo

      Ihanaa Mapsi
      Olen aivan samaa mieltä: viiskymppinen on eilispäivän kolmekymppinen.
      Raili Hulkkonen kelpaa todellakin esikuvaksi.
      Jatketaan ilolla eteenpäin.
      Sini

  2. 2

    marlimummi@gmail.com sanoo

    65-95v ikäisiltä pitäisi kysyä: Mitä he haluavat? Mitä he tarvitsevat? Mistä he nämä tuotteet ostaisivat?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *