Ethän keikuta

Oletko huomannut, että etenkin monen aikuisen naisen kävelytyyli on muuttunut painonnousun myötä ankkamaiseksi?

Kiinnitin asiaan huomiota keväällä, kun vaatekerrokset alkoivat vähentyä. Etenkin ylipainoiset näyttävät etenevän heiluttamalla itseään sivuttain jalalta toiselle. Siihen syyllistyvät yhtä hyvin nuoret kuin vanhatkin. Kysyin tuttavalta, miksi hän etenee moisella tyylillä. ”Väsyttää ja masentaa. Sitä paitsi olen jo niin vanha, että minulla on oikeuskin kävellä näin,” hän vastasi.

Olin kauhuissani, minulle ei ole tullut edes mieleen, että ikä liittyy jotenkin kävelytyyliin. Ja kyllä, vastaaja oli minua pari vuotta nuorempi.
Saarnasin hänelle lihaskunnosta, jalkojen terveenä pitämisestä ja lonkkien kulumisesta. Turhaan. ”Anna mun olla, älä aina paasaa. Sitä paitsi on epäkohteliasta puuttua toisten asioihin.” Huoh.

Nyt näen näitä keikuttelijoita joka puolella. Kaupassa he röhnöttävät ylävartalo ostoskärryn päällä. kotona he työntävät käsivoimin itsensä ylös tuolista, kun reisissä ei ole tarpeeksi voimaa. Lopettakaa. Touhu näyttää järkyttävältä ja tekee hallaa keholle. Jos jalkojen ja keskivartalon lihakset eivät jaksa kantaa kroppaa, niin kuntosalille, vesijumppaan tai kotona jumppaamaan. Jos lihaskuntoa ei viimeistään tuossa vaiheessa pidä yllä, tulevaisuus on lohduton.

On aivan varma, että lonkat eivät kestä, jos koko kehon paino lössäytetään niiden päälle sen sijaan, että jalkojen ja keskivartalon lihakset kannattelisivat vartaloa ja askellusta. Keinuttelussa lonkka ei ojennu, kuten sen pitäisi.
Kävelyn on tarkoitus kulkea eteenpäin eikä heilua sivuttain. Askel rullaa koko jalkaterällä kantapäästä varpaisiin ja lihakset vaimentavat jalkaterän iskua maahan.

Jos askeleesi läpsähtää koko ajan äänekkäästi maahan, kehon painopiste on väärä, keho ja jalat rasittuvat väärin. Oikaise ryhti, rentouta kädet liikkumaan vapaana vartalon vierellä, vedä napa selkärankaan kiinni ja hengitä täysin palkein. Kävely vaikuttaa positiivisesti tasapainon hallintaan ja se myös parantaa kuntoa.
Kävely on myös loistavaa meditaatiota. Juuri nyt kauniit maisemat, alkukesän ihana valo ja luonnon innokkaat äänet virkistävät. Katso vaikka kuvat tämän aamuiselta kävelylenkiltäni Vantaalta. Tunnin kävelylenkillä kirjoituspulmani ratkesivat ja tulin kotiin hymyhuulin. Kokeile sinäkin.

Sini

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Olipa hyvä teksti!
    Käveleminen on kivaa. Onneksi en vaapu sivusuunnassa, mutta fyssarilta tuli noottia kantapäillä keikkumisesta. Painon pitäisi tosiaan kohdistua koko jalkapohjaan. Tuntuu alkuun vähän etukenoiselta mattinykäsasennolta, mutta siihenkin kuulemma tottuu…

  2. 2

    Marjatta Laitinen sanoo

    Hyvä, nyt ollaan oikealla asialla. Olen itsekin kiinnittänyt jo pidemmän aikaa varsinkin naisten kävelytyyliin ehkä työnikin takia. Kuinka paljon vältyttäisiin kulumavioilta oikealla kävelytyylillä ja kunnon jalkineilla! Kävelykouluja pitäisi perustaa…

    • 2.1

      sanoo

      Hei

      Juuri näin. Huonon kävelyn vaikutukset näkyvät usein vasta vuosien kuluttua. Jalkineet ovatkin mielenkiintoinen asia. Kuulema naiset käyttävät noin 1,5 numeroa liian pieniä kenkiä.
      Pitääpä kirjoittaakin tästä joskus syksyllä.
      Kaunista kesää

      Sini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *