Fillariprojekti

Olen viime vuodet ajallut tyttäreltäni “perityllä” nuoriso-Crescentillä. Tänä kesänä sain tarpeekseni ja hankin aikuisten pyörän.

Koska edellisestä pyöräostoksestani oli järkyttävän kauan, olin pyöräliikkeissä ja pyöräalan nettisivuja selaillessa kuin “liisa ihmemaassa”, hämmentyneenä. Ensin piti päättää, hankkiako hybridi-, maasto-, city- vai sähköavusteinen fillari. Tämä oli vielä helppoa: näillä pyöräilymäärillä city, ilman muuta.

Siinä vaiheessa oli ihan pihalla, kun puhuttiin rulla- ja napajarruista. Siis mitä?

Totesin, että paras hyödyntää lähipiirin pyöräasiantuntemusta. Kerroin, että haluan 7 vaihdetta. Pyörässä pitäisi olla myös jalkajarrut (olkoon vaikka vanhanaikaista). Halusin myös ajoasennoksi mahdollisimman pystyn, jotta niska olisi normaalissa asennossa. Edellisessä oli suora tanko, ja ajoasento oli hieman makaava. Silloin päätä piti pitää mielestäni hassussa asennossa. Minulle se ei ollut luontaista.

No, lopulta valinta kohdistui Crescentin Skans-malliin.

Ennen kuin sain ajaa metriäkään “henkilökohtainen pyöräasiantuntijani” sääti ohjaustangon ja satulan minulle sopivaksi, laittoi ilmaa sopivan määrän renkaisiin ja tsekkasi kaikki yksityiskohdat. Se oli tarkkaa puuhaa, kun mittasimme jalan oikeaa pyöräilyasentoa. Se ei saanut ojentua liikaa, muttei jäädä liian paljon koukkuunkaan.

Olen nyt pyöräillyt muutaman tunnin lenkin. On nautinto huristella uudella menopelillä.

Kaisa

Kommentit (2)
  1. Lady of The Mess
    11.8.2016, 01:22

    Onnea uudelle pyörälle – ja olen samaa mieltä: jalkajarrut pitää olla ja pystyssä päin pitää saada ajaa;)

    1. Sini Kesänen
      11.8.2016, 15:08

      Hei

      Kiitos, pyörä on toiminut hyvin. Muutama yli 10 kilometrin lenkki jo takana.

      Kaisa

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *