Unohdettu kanta-asiakas

Markkinointi muuttuu nyt niin kovaa vauhtia, etten ainakaan minä pysy perässä. Olen aina vääräntyyppinen asiakas.

Iso kauppaketju oli käynnistänyt syksyn kampanjansa, ja toki minäkin telkkarista ja lehdistä huomasin. Odottelin innolla kampanjan paperijulkaisua, olenhan saanut sen jo vuosia. Nytpä ei tullut. Havahduin asiaan parin viikon kuluttua, kun jälkikasvu alkoi kysellä, olenko käyttänyt lehden välissä olleen alennuskupongin. Siis minkä, en ollut saanut lehteä enkä kuponkeja.

Selvittelin asiaa ensin puhelimitse. Lehti on lähetetty vain tietyiltä osastoilta tietyllä summalla ostaneille. Saisin kyllä lehden ja alennuskupongit, jos hakisin ne itse kyseisen kaupan asiakaspalvelusta.

Uteliaisuuteni heräsi ja eräänä päivänä puolen tunnin jonotuksen jälkeen olin kanta-asiakaspalvelutiskillä. Normaalisti en olisi moiseen aikaani käyttänyt, mutta jokin asiassa kiinnosti. Sain lehden ja kupongit. Kysyin kohteliaasti, olenko pudonnut alemmalle asiakastasolle, kun en saanut julkaisua.

Tällä kertaa vastaus oli, että lehdestä oli varaa ottaa vain pienempi painos ja se lähetettiin satunnaisesti valituille asiakkaille pääkaupunkiseudulla. Sanoin asuvani alueella, mutta eipä arpaonni nyt suosinut. Tiskin takana oleva henkilö oli hyvin nolona ja ymmärsin, etten suinkaan ollut ainoa asiaa ihmettelevä asiakas.

Olen törmännyt vastaavaan viime aikoina melko usein. Tunnen itseni ääliöksi, joka ei koskaan ole riittävän hyvä asiakas lunastaakseen edes ne edut, jotka ostomääräni perusteella on luvattu. Miksi siis edes yritän?

Ymmärrän, että kanta-asiakasohjelmien ylläpito on kallista. Jos siihen ei ole varaa, olisiko fiksuinta lopettaa koko systeemi ja kehittää jotain asiakasystävällisempää ja edullisempaa?

Sain kuitenkin kimmokkeen syynätä kaikki kanta-asiakassuhteeni läpi. Pari olen jo lopettanut. Ja kappas, nyt onkin tullut mielenkiintoisia etutarjouksia jätetyiltä. Houkutelkaa lisää, voin ehkä palatakin. Tai sitten en. Villinä ja vapaana taidankin olla kiinnostavampi asiakas.

Ne kupongit, ne jäivät lopulta käyttämättä. Ei ollut enää kiinnostavaa ostettavaa jäljellä.

Oletko sinä tyytyväinen bonus- tai kanta-asiakas?

Sini

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *