Hybridibileissä Kansallisoopperassa – Kalevalanmaa kannattaa käydä kokemassa

Kun näyttämöllä seikkailee historianhahmoja, poliitikkoja, urheilijoita, taiteilijoita, tanssijoita ja pörrää traktori, niin onko kyseessä vakavasti otettava teos vai kansaa kosiskeleva sekametelisoppa? Sitä hieman pohdin, kun varasin liput Kansallisoopperaan.

Kalevalanmaa on Kansallisoopperan ja -baletin yhteinen Suomi 100 -juhlavuoden satsaus. Esityksessä syväluodataan suomalaista kansanluonnetta, historiaa,  nykypäivää ja tulevaisuutta.

kal3

Käsiohjelmassa Kansallisbaletin taiteellinen johtaja ja teoksen koreografi Kenneth Greve kertoo halunneensa, että esitys viihdyttää ja saa samalla ajattelemaan. Sitä se tekikin monin tavoin. Sen verran aukkoja huomasin historian tiedoissani olevan, että kaivoin jo Suomen historian ja Kalevalan esille

Michal Krčmář, Hanako Matsune

Väinämöisen roolissa tähtitanssija Michal Krčmář, Pohjanakkana solistitanssija Hanako Matsune

Emilia Karmitsa, Rebecca King, Mafalda Fideles

Emilia Karmitsa, Rebecca King, Mafalda Fideles

Varsinkin ensimmäisellä, hieman tummasävyisellä ja ankeallakin puoliskolla jäin miettimään, että kyllä olemme sitkeitä sissejä, kun tänne kylmään ja harmaaseen maahan olemme jääneet. Tunnelmaa korosti vielä pari ankeaa maakuntalaulua.

Toinen puolisko on jo positiivisempi ja energisempi, kun sodan jälkeen rakennetaan uutta. Iloitaan lavatansseissa, rakennetaan rintamamiestaloja ja muutetaan maalta kaupunkiin. Monta lapsuudenmuistoa tulvahti mieleen. Välitaputuksia ja hörönauruja kuului useaan otteeseen.

kal2

Kansamusiikkiyhtye Värttinä

Esitys on aistien juhlaa. Teoksen uuden musiikin on säveltänyt Tuomas Kantelinen, jonka musiikista tykkään kovasti. Mukana on myös klassisen musiikin ja iskelmän helmiä. Lavalla kuullaan myös kansanmusiikkiyhtye Värttinää ja harmonikkataiteilija Kimmo Pohjosta.

kal5

Pidin myös Mikki Kuntun suunnittelemista lavastuksesta, valaistuksesta ja projisoinnista. Oopperan orkesteri soitti hyvin ja kuoro lauloi upeasti. Erityisesti tykkäsin heidän laulamistaan Rotestilaulusta ja Laulu siirtotyöläisestä, ne olivat ilo korvalle, niin upealta laulut kuulostivat. Myös Erika Turusen suunnittelema puvustus on kaunista katseltavaa.

Esityksessä on monta humoristista oivallusta suomalaisuudesta ja suomalaisista. Enpäs kuitenkaan kerro enempää, menkää katsomaan esitys.

kal4

Ainon roolissa solistitanssija Terhi Talo.

VINKKI: Jos et pääse paikanpäälle, Kalevanmaan voi katsoa maksutta Kansallisoopperan verkkosivuilla tai yle.fi/klassinen -sivulla la 18.11. klo 18.50 alkaen.

Minun seuralaiseni ei tähän saakka ole oopperasta ja baletista kovin välittänyt. Nyt hän viihtyi mainiosti ja totesi voivansa tulla mukaan vastakin. Taas yksi siis saatu käännytettyä!

Kalevalanmaa-esitykset jatkuvat Kansallisoopperassa 9.2.2018 saakka. Suosittelen hankkimaan liput nopeasti, sillä veikkaanpa kysynnän olevan kovan. Osa esityksistä on jo loppuunmyyty.

Sini

Kuvat Suomen kansallisooppera, kuvaaja Mirka Kleemola.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *