Hyvä palvelu, iloinen mieli

Nyt hehkutetaan hyvää palvelua. Sitä tuntuu osuneen kohdalle yllättävän paljon viime aikoina.

Kaunis syyspäivä sai olon onnelliseksi ja mieleen nousi moni hyvä palvelutilanne. Stockmannin Herkussa etsimme kasvissipsejä myyjän kanssa, mutta emme löytäneet. Tein muut ostokset ja olin jo kassalla, kun myyjä juoksutti etsimiämme sipsejä ja pyyteli anteeksi että kesti. Yleensähän olkapäitä vain kohotellaan tyyliiin ”ei meillä nyt ole”. Mutta tämä herra ei luovuttanut ja lähdin tyytyväisenä kaupasta kotiin. Ilmeestä päätellen hänkin oli iloinen.

Hyväksi palveluksi koen myös vaateosaston kassan vieressä esillä olevat trendisukkahousut. Voin napata ne siitä mukaani sen sijaan, että juoksen eri kerrokseen ihmettelemään, mitä pitäisi juuri nyt valita ollakseni muodikas.

Ehkä eniten olen ollut ilahtunut rautakauppojen maaliosastojen, kuten Bauhaus ja K-Rauta, nuorista naismyyjistä. Joka ikinen kerta he ovat onnistuneet ratkaisemaan pulmani ja mikä ilahduttavinta, he ovat onnistuneet myymään minulle tuotteita, joita en tiennyt tarvitsevani. Näitä pohjustuksia, tiivisteitä, saumausaineita ilman lopputulos ei olisi ollut hyvä.
Lisämyynnin he ovat saaneet aikaan yksinkertaisesti kyselemällä mitä olen tekemässä, minne jne. Mielelläni luovun tässä tilanteessa rahoistani, tällaisesta palvelusta hyötyvät sekä kauppa että asiakas.

Palvelun laatu tuntuu parantuneen myös pankkien yrityspuolen puhelinpalvelussa, autohuollossa ja vakuutusyhtiöissä. Mutta, mutta. Palvelukokemusta miinustavat heti perään kännykkään tai sähköpostiin tulevat palvelun laatututkimukset. Tilannehan on jo tallennettu puhelun aikana. Eikö uskota, että työntekijä hoitaa hommat, vaan perään pitää kysellä jatkuvasti. Ja eniten ärsyttää, että nämä tutkimukset vievät minun työaikaa!

No voihan kyselyihin jättää vastaamatta, mutta olen supertunnollinen ihminen ja koen velvollisuudekseni vastata. Onhan se ehkä ainoa väylä kehua hyvin palvellutta myyjää siten, että viesti menee myös hänen esimiehensä tietoon. Ja kenties parantaa työntekijän asemaa työpaikan säilymistaistelussa.

Kehukaamme siis toisiamme silloin, kun siihen on oikeasti aihetta! Siitä tulee hyvä mieli molemmille.

Sini

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *