Ihmisbrändi menee helposti rikki

Nyt on muotia, että ihmisetkin tekevät itsestään brändin. Mutta toisin kuin merkkituotteilla, ihmisbrändeillä on vaikea pitää tuotelupauksiaan.

Irmeli Salo

Irmeli Salo

Jos ostat merkkituotteen, voit jo ennakolta luottaa siihen, että saat vastinetta rahoillesi. Tuotelupaus kertoo ostajalle paljon tuotteesta ja kuluttajakokemukset vahvistavat lupausta.

Mutta jos tuotteessa kuitenkin on jotain vikaa tai se ei vastaa odotuksia, sen voi vaihtaa tai saada rahat takaisin. Tuotemerkin eli brändin haltija haluaa mielellään vain tyytyväisiä asiakkaita. Sosiaalinen media on pelottava viidakkorumpu, jonka kaiku kiirii kauas.

Nyt on muotia, että ihmisetkin tekevät itsestään brändin. Ilmiö on tuttua jo monissa ammateissa, erityisesti viihteessä ja urheilussa, mutta myös bloggaajat ja vloggaajat yrittävät erottautua muista vahvistamalla omaa imagoaan.

Itsensä brändääminen kannattaa, koska parhaimmillaan henkilö hyötyy taloudellisesti ja sosiaalisesti. Viihdemaailman starat saavat rooleja, isoja yleisöjä ja mallisopimuksia, urheilijat sponsoreita.  Some-tähdet voivat löytää itselleen aiempaa julkisemman ja laajemman estradin, jolla tienata leipänsä.

Ihmisbrändilläkin on tuotelupaus, kuten muillakin merkkituotteilla. Ja tästäpä ne ihmisbrändin riskit sitten alkavatkin.

Esimerkiksi näin ihmisbrändit voivat vetää brändinsä ja samalla itsensä lokaan:

He kännäävät ja törttöilevät.

Näyttelijä Oskari Katajisto tilittää tämän tästä juomaputkiaan. Norjalainen hiihtäjätähti Petter Northug kärähti rattijuoppoudesta. Miehen sponsori, automerkki Audi, ei tykännyt asiasta lainkaan ja vetäytyi  sponsoridiilistä.

He rietastelevat ja pettävät.

Toivevävyltä näyttävä juontaja Axl Smith osoittautui salakatselijaksi, joka kuvasi omia ja kavereidensa seksiakteja. Juontokeikat loppuivat kuin seinään. Maailman golfhuippuihin kuuluva Tiger Woods oli sponsoreiden lemmikki ja monen kalliin merkkituotteen mainoskasvo, kunnes kävi ilmi, että mies olikin sopuisan perheenisän sijasta seksihurjastelija. Maineen ryvettymisen jälkeen pelikään ei ole tahtonut kulkea. Suosittu brittiläinen talk show –tähti paljastui kuolemansa jälkeen pedofiiliksi. Isähahmona tunnettu näyttelijä Bill Cosby huumasi raiskausuhrejaan.

He kärähtävät dopingista.

Sponsorit ovat pitkämielisiä, mitä tulee urheilijan tuloskehitykseen. Mutta suhde katkeaa nopeasti, jos urheilija käryää dopingista. Lahden niin sanottujen dopingkisojen sponsorit kaikkosivat silloisilta hiihtäjätähdiltä, joista esimerkiksi Virpi Kuitunen oli Lumenen mainoskasvo.

Nyt omaa kiirastultaan elää norjalainen Therese Johaug, joka on jo menettänyt merkittävän sponsorinsa Fischerin.

Heidän rakkauselämänsä lähtee lapasesta.

Heikki Lampela on asianajaja, joka tuli tunnetuksi paljon julkisuutta saaneiden oikeudenkäyntien yhteydestä. Nyt julkisuus tulee etupäässä siitä, että taas on otettu yhteen naisystävän kanssa. Lampelan kohtalo ei kuitenkaan ole mitään verrattuna kansainvälisten julkkisten elämään.

He muuttuvat brändinsä vastaisiksi.

Vähän säälittävät nämä nuoret ihmiset, jotka ripustavat brändinsä nuoruuden ulkomuodon varaan. Sitten kun ikääntyminen tekee tehtävänsä, brändikin murenee.

Irmeli Salo

taloustoimittaja

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *