Joogaa saunassa

Joko olet kokeillut saunajoogaa? Se on hiljaista hemmottelua, joka rauhoittaa ja rentouttaa kroppaa ja mieltä. Lihakset pehmenevät, selkäranka ja nivelet notkistuvat kuin ohimennen.

Tiina Vainion kehittämä saunajooga on helppoa jopa tällaiselle rautakankijäykällekin. Olen tehnyt saunajoogasarjan liikkeitä omin Tiinan kirjoittaman kirjan ohjeiden mukaan.
Suosittelen kuitenkin aloittamaan harrastuksen pätevän ohjaajan neuvoin. Näin oppii heti oikean tekniikan ja saa lajista enemmän irti. Tämän totesin kun olin Pekka Nikumatin ohjaamalla tunnilla. Olin keskittynyt aiemmin vain liikkeisiin ja unohtanut kokonaan hengityksen ja sen rytmin tärkeyden.

Saunajooga-sarja sisältää kuusi erilaista liikettä ja sarjan tekemiseen menee puolisen tuntia. Liikkeet tehdään noin 50 asteen lämmössä saunan lauteilla. Mukaan kannattaa ottaa vesipullo ja hikipyyhe, sillä hiki todellakin virtaa.
Liikkeet tehdään istuen. Ensin keskitytään ja opetellaan hengittämään. Ohjaaja näyttää liikkeen ja kertoo missä sen pitäisi tuntua. Ja tuntuuhan se. En heti taivu omasta mielestäni tarpeeksi. Onneksi ohjaaja neuvoo vaihtoehtoisen tavan. Jo hetken kuluttua hikeä pukkaa pintaan. Liian kuuma ei kuitenkaan tule.
Joogan vaikutukset tulevat ainakin minulle viiveellä, vaikka olo onkin seesteinen ja rauhallinen heti harjoituksen jälkeen. Aineenvaihdunta lähtee liikkeelle ja seuraavan yön nukun aina sikeästi ja heräämättä. Aamulla olo on ihanan auvoinen.

Saunajoogatunteja on yhä useamman kuntokeskuksen ja kylpylän ohjelmassa sekä kotimaassa että ulkomailla. Käväisin kokeilemassa tuntia myös Tukholmassa sijaitsevassa Yasuragi-kylpylässä. Tunnin kulku oli sama kuin Suomessa.

Lisätietoa löytyy saunayoga.com –sivustolta.
Kuvat SaunaYoga.

Sini

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *