Kuihtuvat kaupat

Stockmannilla menee huonosti. Anttila on karsinut myymäläverkostoaan. Erikoisliikkeitä kuolee ja loputkin kärvistelevät. Nettikauppako on syynä?

Kaupan näivettyminen harmittaa myös meitä. Tunnustamme molemmat kuuluvamme vanhaan koulukuntaan, ainakin osittain. Haluamme ostaa muun muassa vaatteet ja kengät kaupasta. On ihanaa kokeilla, hypistellä materiaalia ja tutkia, miten vaate on ommeltu. Haluamme fiilistellä. Eikä palvelukaan ole huono asia, etenkin jos saa palvelua tai vastauksen kysymyksiinsä ammattilaiselta. Parhaimmillaan hän tuntee liikkeen mallistot ja pystyy esittelemään niiden parhaat vaihtoehdot. Hyvä palvelu säästää asiakkaan aikaa ja vaivaa. Väitämme, että myös kauppiaan kassa kilahtaa silloin useammin ja enemmän kerrallaan.

Emme voi kuvitellakaan ostavamme päälle laitettavia tuotteita netistä. Kyllähän ne tuotteet kuvissa voivat näyttää häikäisevän upeilta, mutta vaatteen TUNTU voi olla kamala.

Verkkokauppa tuskin on ainoa syy esimerkiksi vaatekauppojen alamäkeen. Ostaminen on jokus yllättävän vaikeaa. Sini on jo vuosia motkottanut vaatekauppojen peilien puutetta. Kun kiinnostus herää sen verran, että nostaa vaatteen rekiltä, haluaa sitä mallata edessään ja pohtia haluaako sovittaa. Vaan kuinkas peilailet, kun kaupoissa ei enää ole peilejä. Ne löytyvät sovituskopista, jonne on minuuttien jono ja pitkä kävelymatka. Ei kiitos. Hyvän verkkokaupan sovelluksessa tämäkin on huomioitu ja ostokynnys on siksikin matalampi.

Sitä vastoin ostamme lentoliput netistä. Samoin varaamme hotellit netin kautta. Parhaimmillaan verkkokaupasta saa nopeampaa palvelua kuin kivenjalkakaupoista. Ainakin Sinin autonrenkaat tupsahtivat oven taakse parissa päivässä ja halvemmalla. Kivijalkakaupasta niitä olisi joutunut odottamaan pari viikkoa ja hakemaan renkaat itse.

Tuoko netti autuuden?

Voiko siis kaupan kurjuus johtua nettikaupasta? Ostavatko ihmiset oikeasti NIIN paljon tavaroita netistä?
Rohkenemme väittää, että nettikauppa on vain yksi osasyy. Pienet, valikoimiinsa, palveluunsa ja asiakkaidensa tuntemukseen satsanneet kaupat tekevät edelleen kauppaa. Persoonattomat, suureen liikekokoon ja keskivertotarjontaan luottaneet kärsivät.

Tavaratalojen ja markettien bisnesidean ero on ennen ollut tuotteiden laatu ja henkilökohtainen palvelu. Tavarataloissa sitä on ollut, marketeissa ei niinkään. Nyt juuri laadusta ja palvelusta on tingitty ja asiakkaat kadonneet tavarataloista. Ehkä johtoporras ei ole juustohöyläjohtamisensa kanssa ollut ihan ajan tasalla. Onko vaatteita ostettu kauppaan enemmän brändien mukaan kuin suomalaisen kuluttajan ylle?

Jos paikkakunnalta häviää perinteiset kaupat, notkummeko kaikki netissä surffailemassa sivulta toiselle etsien ostettavaa? Siihen menee helposti koko ilta, eikä mitään järkevää ole silti löytynyt. Tai sitten innostuu tilaamaan enemmän kuin tarvitsee. No, voihan sen palauttaa. Joo, voi, mutta vastaisuudessa palautuksestakin voidaan veloittaa.

Mutta mistä ostavat he, joilla ei ole toimivia nettiyhteyksiä tai tarvittavia ohjelmia tietokoneissaan? Palaammeko jälleen kaupparatsujen aikaan? Vaatteiden kotimyyntikutsuthan jo kukoistavat ja yhä useampi ostaa sieltä alusvaatteensakin. Tosin kotimyyjän ammattitaito ei aina ole kehuttava…

Varmasti joitakin viehättää se, että netistä voi ostaa jotain sellaista, jota ei ole muilla (ainakaan omalla paikkakunnalla), jotain ekstraa. Ulkomaisesta nettikaupasta voi löytää jotain ihanaa. Tottahan toki voi löytää, mutta tuleeko samalla hurahdettua sellaiseen, johon ei ole varaa tai joka ei vastaa toiveita.

Vähemmän on enemmän

Vai voiko olla, että monet ovat kyllästyneet jatkuvaan ostamiseen ja haluat mieluummin luopua tavarasta?

Entä jos ostaisimme vähemmän, mutta nykyistä parempi laatuista? Kuka oikeasti tarvitsee uuden menovaatteen joka viikko? Mitä porukka tekee niillä huonolaatuisilla vermeillään, kun ovat kyllästyneet niihin? Eiväthän ne mene kaupaksi edes kirppareilla.

Jos ostohetkellä vielä katsoisimme, että jos on tarjolla kotimainen tai ulkomainen vaihtoehto, ottaisimme sen kotimaisen. Jo kymppi enemmän kuussa kotimaiseen luo työpaikkoja maahamme. Jos taas on pakko ostaa verkkokaupasta, niin kannattaa valita kotimainen verkkokauppa. Sekin työllistää ja jättää verotulot kotiin.

Kaisa ja Sini

Kommentit
  1. 1

    sanoo

    Minusta on ihan kauhea ajatus, että pikkukaupat häviäisivät ja jäisivät vain marketit ja nettikaupat!

    Minun mielestäni osasyynä on ainakin se että suurimmalla osalla pikkukaupoistakin on niin samanlainen valikoima, myydän samoja merkkejä ja vielä merkkien sisälläkin juuri niita samoja malleja. Ja vaikka ko merkillä olisi laaja kokovalikoima, isoja kokoja ei koskaan ole tarpeeksi, olen monta kertaa joutunut poistumaan tyhjin käsin kun on myyty vain ei oota.

    Ja ammattitaitoinen myyjä on pikkukaupalle kullan arvoinen, sananmukaisesti. Sellainen myyjä joka osaa lukea asiakasta, tietää koska asiakas haluaa katsoa rauhassa vaaterekkejä ja koska tarjota apua. Nirppanokkamyyjät taas tekevät hallaa kaupalle, asiakas joka kokee itsensä nolatuksi ei varmasti tule takaisin ja sana kyllä leviää….

    Tässä nyt vain pari asiaa, jotka ensimmäiseksi tulivat mieleen aiheesta ;-D.

    • 1.1

      sanoo

      Hei Merja, kiitos kommentistasi.

      Ammattitaitoisen palvelun merkitystä pitäisi osata arvostaa niin asiakkaiden kuin yrittäjienkin. Se tarkoittaa myös henkilökunnan kouluttamista. Ammattilainen suhtautuu asiakkaaseen oikein. Nirppanokkameiningillä ei bisnestä rakenneta pitkällä aikajänteellä. Sellainen myyjä, joka kulkee perässä kuin varjo eikä välttämättä sano mitään – aivan kuin vahtisi, ettei mitään varasteta – on toivottavasti jo menneisyyttä. Hyvä myyjä osaa ”lukea” asiakkaan eleitä, milloin hän tarvitsee apua, palvelua, milloin haluaa katsella rauhassa.

      Ja mitä tulee valikoimiin, olen surukseni huomannut saman kuin sinä, että monissa erikoisliikkeissä on täysin samat tai samantyyppiset vaatteet. Kyllähän liikkeiden pitäisi löytää oma linjansa ja pysyä siinä.

  2. 2

    sanoo

    Olen tismalleen samaa mieltä – minun pitää saada hiplata vaate ennen kuin edes sovitan sitä – ja monesti jää sovittamatta, jos kankaan pinta ei miellytä. Netistä ostettaessa ei sitä tuntua tule. Samoin kengät – eihän niitä voi ostaa sovittamatta, kun kootkin vaihtelevat miten sattuu. Ja on muutenkin ongelmajalkainen. Lisäksi inhoan sitä, että joudun palauttamaan tavaraa nettikauppaan.
    Ja eroja on kaupoissa ja kaupoissa – joissakin ei palvelua tule vaikka miten etsii myyjää – ne peilit puuttuvat ja vaatteet roikkuvat silittämättä rekeissä. Kunnon vaatekaupassa vaatteet ovat kauniisti esillä, silitettyjä ja myyjä valmiina palvelemaan. Onneksi tällaisiakin kauppoja vielä on – mutta kuinka kauan?

    • 2.1

      sanoo

      Hei Lady of The Mess, kiitos kommentistasi. On se onni, että vielä on palveluliikkeitä. Kyllähän sellaiset helpottavat ostamista, edellyttäen, että palvelu on asiantuntevaa ja valikoima mieleinen.

    • 3.1

      sanoo

      Hei Anna, kiitos kommentistasi. Toivottavasti monet muutkin – meidän lisäksemme – alkaisivat miettiä näitä asioita. Minusta on ikävää, jos tarjonta yksipuolistuu, kaupat kuolevat ja kaupunkien keskustat kuihtuvat.
      Valitettavasti nämä liitot ovat ainakin tähän mennessä olleet aika hampaattomia.
      -Kaisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *