Mihin katosi innostus?

Kyky innostua pienimmistäkin asioista on joillekin luonnonlahja, joka johtaa yleensä huipputuloksiin. Kun innostus puuttuu, lopputulos on enintään keskinkertainen, yleensä surkea.

Jostakin syystä olen kiinnittänyt tähän asiaan huomiota viime viikkoina ravintoloissa. Kylmää ruokaa, lämmintä viiniä. Vesilasi tuodaan jos tuodaan, ainakaan sitä ei täytetä. Tai vettä tuodaan vain tilaajalle, muu seurue jää ilman. Ja missä on hymy tai pilke silmäkulmasta?

Viime viikolla törmäsin siihen, että olisin halunnut tilata lisää juomaa ja jälkiruokaakin. Mutta eipä ollut ketään, keneltä tilata. Olin näkymätön asiakas. Tulin näkyväksi vasta kun lähdin pöydästä ja etsin käsiini henkilön, jolle saatoin maksaa laskun. Olisinhan tietenkin voinut siinä vaiheessa tilata lisää juomaa ja ruokaa, mutta rajansa kaikella.

Olen niin kyllästynyt maksamaan puolivillaisesta palvelusta. Vaikka olen tavis, uskallan väittää, että kuuma ruoka ja oikealämpöinen juoma ei voi olla ylivoimainen asia. Kait nyt jokaisessa ruokapaikassa on hella ja kylmälaitteet.

Väitän, että kyse on asenteesta ja intohimosta tehdä työnsä mahdollisimman hyvin. Halusta hinkata pienet yksityiskohdat kuntoon ja ylläpitää taso. Vaikka ajat ovat ankeat, innostus ja intohimo eivät maksa mitään!

Väitän myös, että innostunut ihminen tekee työnsä ilolla ja tyytyväisenä. Turha syyttää olosuhteita tai ankeaa pomoa. Kyllä innostus ja intohimo omaan tekemiseen lähtee ihmisestä itsestään. Nyt ryhdistäydytään itse kukin! Hymy huulilla, vaikka sielu märkänisi on hyvä johtolause edelleen.

Sini

Kommentit
  1. 1

    Satu sanoo

    Samaa ihmettelen ja kauhistelen – kuinka rekrytointi on mennyt niin pieleen, ettei menuja tajuta tuoda koko pöytäseurueelle tai vettä kaikille, kun vain yksi tilasi. Luokatonta. Todella huonoa palvelua. Olin Sinin kansss samassa pöydässä ja ihan yhtä ihmeissäni.

  2. 2

    sanoo

    Monien (kalliidenkin) ravintoloiden helmasynti on myös jättää pöytiä siivoamatta, kuljetaan ohi, mutta ei viedä mennessään.

    Palvelua ei ymmärretä liiketoiminnan olennaisena osana. Pieni lisämyynti ravintolassa on aika helppoa kun käydään katsastamassa tilanne, kysymässä olisiko viinille, kahville, jälkiruoalle tarvetta. Ja huomioitu asiakas antaa monia muita heikkouksia anteeksi. Vaikka olen ruoasta kiinnostunut, päällimmäisenä ravintolasta jää ainakin pidemmällä aikavälillä palvelu ja fiilis mieleen. Saatan vain muistaa että ruoka oli hyvää, mutta tarjoilijan voin muistaa paljon ruokaa paremmin.

    • 2.1

      sanoo

      Hei Lumo
      Just noin, olen samaa mieltä. Olimme Tampereella juhlistamassa erästä bisnestä. Tilattiin kallista sampanjaa. Pöydällä oli edellisten asiakkaiden laseja ja vesiläikkiä. Tarjoilija ei noteerannut niitä ollenkaan, alkoi vain availemaan pulloamme. Piti erikseen pyytää, josko pöydän voisi siivota ensin.
      Minä muistan tuosta sen, etten toiste mene kyseiseen paikkaan.
      Olen silti toiveikas, ehkä se kuitenkin paranee.
      Sini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *