Mikä on in liikunnassa?

Oman kehon painon hyödyntäminen on nyt muotia liikunnassa. Unohda siis spinning ja muut menneiden sesonkien suosikit.

Kuuntelin Terveysmessuilla liikuntatrendi-infoa ja lisäksi jututin muutamaa liikunta-alan ihmistä. Näiden perusteella listasin tämän hetken suosikit. Monet liikuntamuodot ovat olleet suosikkeja jo jonkin aikaa, mutta listalta löytyi muutama yllätyskin.

1. Oman kehon painon hyödyntäminen eli mm. lankutus, punnerrus, kyykky, hyppy jne. Tätä voi harjoitella helposti myös kotona, jolloin tietysti vaatii kurinalaisuutta, että tekee liikkeet säännöllisesti ja oikealla tekniikalla.

2. Vapailla painoilla tehty treeni eli levypainot käyttöön. Tarkoittaa usein salille menoa, ellei sinulla (tai miehelläsi) ole kotona levytankoa ja painoja.

3. HIIT eli lyhyt treeni, jossa vuorotellaan sykkeen nostolla ja lyhyillä palautuksilla. Sopii hyvin sellaisille, jotka eivät jaksa tai ehdi pitkiä harjoituskertoja. Tässä usein riittää jopa parinkymmenen minuutin sessio.

4. Fustra auttaa kehonhallintaan, ryhtiin ja liikkuvuuteen. Ensin tuntuu, ettei tehoa mihinkään, mutta seuraavana päivänä tuntee kropassa, että jotain on tullut tehtyä. Ainut huono puoli, että tämä on suhteellisen kallista.

5. Jooga ja pilates sopivan rauhallisia, ehkä joka meditoivia harjoituksia. Joogassa valtavasti eri variaatioita.

6. PT:n eli personal trainerin hyödyntäminen: silloin saadaan harjoittelusta tehoa ja teet liikkeen oikein. PT:n avulla saa oikeasti tuloksia, koska hän on sopiva ”piiskuri”. Voi tietysti tulla kalliiksi pitkäaikaisessa käytössä, mutta PT:tä voi hyödyntää myös alkustarttiin.

7. Isot salit eivät tunnu enää niin mielenkiintoisilta kuin pienemmät. Nyt halutaan treenata ihnimillisen kokoisessa ympäristössä, jossa ei ole niin paljon porukkaa.

8. Pienryhmätreenaus salilla. Eli kokoa oma pienryhmä ja menkää yhdessä salille. Porukan innostus tarttuu, ryhmäpaine kasvaa – ja treenaamisesta tulee hauskaa. Vaarana on, että porukka juttelee enemmän kuin treenaa.

Minun lajeistani listasta ovat jooga (hot-versiona), pilates ja oman kehon painon hyödyntäminen. Aikoinaan käytin PT:tä noin puolitoista vuotta. Hänen ansiostaan innostuin uudestaan kuntosalista ja opin kahvakuulan oikean tekniikan. Kahvakuula onkin yksi suosikeistani, vaikkei se tuolla trendilistalla olekaan. Lisäksi käyn sauvakävelemässä 4 kilon vastuksen pumppusauvoilla – ja sehän nyt ei ole joidenkin mielestä lainkaan muodikasta. En välitä siitä, vaan käyn sauvalenkillä. Tuleepahan edes vähän oltua ulkona.

Mitkä ovat sinun lajisi?

Kaisa

 

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *