Myrskyluodon Maijaa kantaa musiikki

Helsingin Kaupunginteatterin kauden avaus ja samalla 50-vuotisjuhlavuoden satsaus on Myrskyluodon Maija -musikaali. Suurin odotuksin menin katsomaan esitystä ns. toiseen iltaan. Täyttyivätkö odotukset?

Helsingin Kaupunginteatteri – Myrskyluodon Maija – Kuvassa Laura Alajääski ja Aaro Wichmann – Kuva © Tapio Vanhatalo

Helsingin Kaupunginteatteri – Myrskyluodon Maija – Kuvassa Laura Alajääski ja Aaro Wichmann – Kuva © Tapio Vanhatalo

Kyllä ja ei täyttyivät.  Parasta oli Lasse Mårtensonin tuttu musiikki, joka kantoi esitystä. Esityksen alkaessa Myrskyluodon teemalla iho menee heti kananlihalle. Muutenkin musiikki siivittää esitystä erinomaisesti. Sen osuus onnistumisesta oli ainakin puolet. Olin kesällä nähnyt Nakkilan kesäteatterin version Myrskyluodon Maijasta, ja siinä oli Matti Puurtisen musiikki, joka ei missään tapauksessa ollut Mårtensonin tasoa. Myrskyluodon Maijaan KUULUU alkuperäinen musiikki – kaikki muu on feikkiä.

Pidin Maija Vilkkumaan laulujen sanoituksista. Niissä oli vahva viesti ja ne sopivat loistavasti musikaalin juoneen ja tehostivat tunnelatausta.

Maijan roolissa on Laura Alajääski, jonka ääni sopi hyvin rooliin. Hänen eläytymisensä oli hyvää tasoa. Esityksen kohokohtiin kuului, kun Maija laulaa miehensä Jannen kuoltua yksinäisyydestä. Viimeistään siinä vaiheessa yleisö alkoi pyyhkiä silmäkulmiaan, elleivät olleet joutuneet tunnepurkaukseen pojan kuoleman kohdalla. Tuota tasoa olevaa tunnelatausta olisi toivonut näyttelijöillä monissa muissakin kohtauksissa. Toivottavasti esitys vielä kehittyy ja hiotuu esityskertojen myötä.

myrskyluodon maija 3

Aaro Wichmannin Janne jäi ehkä hieman ohueksi. Olisin toivonut siihen lisää syvyyttä, tunneskaalaa. Ehkä rooli vielä paranee esitysten myötä.

Suutari Pellen roolin tehnyt Antti Timonen suorastaan loisti näyttämöllä, otti tilan haltuun.

Helsingin Kaupunginteatteri – Myrskyluodon Maija – Kuvassa Laura Alajääski, Kaspian Kallio, Kaapo Kallio, Lotta Pesonen, Antti Timonen - Kuva © Tapio Vanhatalo

Helsingin Kaupunginteatteri – Myrskyluodon Maija – Kuvassa Laura Alajääski, Kaspian Kallio, Kaapo Kallio, Lotta Pesonen, Antti Timonen – Kuva © Tapio Vanhatalo

Mistä sitten en pitänyt? Olin odottanut (ilmeisesti liikaa) nykyaikaisen näyttämötekniikan hyödyntämistä – onhan se Broadway-tasoa. Nyt en huomannut mitään ero aikaisempaan: näyttämö pyörii kuten ennenkin ja kulissit vaihtuvat entiseen tapaan. Lisäksi kulissit olivat ehkä turhan vaatimattomat. Joku katsojista totesikin, että Myrskyluodon Högberg näytti lähinnä lihotetulta surffilaudalta.

Helsingin Kaupunginteatteri – Myrskyluodon Maija – Kuva © Tapio Vanhatalo

Helsingin Kaupunginteatteri – Myrskyluodon Maija – Kuva © Tapio Vanhatalo

Minun puoleltani oli tietysti virhe odottaa mitään. Esityksiin pitäisi aina mennä avoimin mielin, ilman odotuksia. Silloin ei pety. No, ei tämä Kaupunginteatterin Maija ollut iso pettymys, ei missään tapauksessa. Kyllä se elämys on, vaikkakin hieman laimennettuna. Ehkä olen liian kriittinen, koska olen aina käynyt paljon teatterissa.

Musikaalin juoni on monelle meistä tuttu. Tarina pohjautuu Anni Blomqvistin kirjoihin. Maija joutuu elämässään kokemaan kovia menettäessään lapsensa ja miehensä, talon palamisen ja taiteilua velkojen kanssa. Esityksen vahvana viestinä voidaan pitää: elämä pitää elää sellaisena kuin se tulee. Toivo elää ja haaveita pitää olla, ovat ne haaveet sitten vaikka isompi kalastusalus, kuten Maijalla.

Vaikka tarinassa on vähän iloa, musikaali sopii Suomen 100-vuotisjuhlavuoteen. Se hyvin symbolisoi suomalaisten selviytymistä vaikeista oloista.

Kaupunginteatteri on tehnyt ennakkomyyntiennätyksensä: syksyn esityksistä on myyty ennakkoon jo 80 %.

Kannattiko sitten mennä katsomaan esitystä? Ilman muuta kannatti.

Kaisa

 

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *