Nyt kehutaan palvelua

Hyvä palvelu on pelastava enkeli. Onko sitä nykyisin enemmän tarjolla, vai olenko hiljalleen oppinut ottamaan sitä vastaan?

Myönnän, että minulla on jonkin sortin asennevamma palvelun suhteen. Jos joku sitä tulee tarjoamaan, olen heti hieman karvat pystyssä. Mikähän tässä on takana. Ja silti yleensä natkutan, ettei palvelua ole missään tarjolla.

Olenkin päättänyt parantaa tapani. Päätökseen johti pari onnistunutta kohtaamista. Ensimmäinen tapahtui urheiluvaatteita ja -varusteita myyvässä XXL-kaupassa Vantaan Tammistossa.

Olimme vetkutelleet mieheni kanssa uusien lenkkareiden ostamista. Tiedäthän sen kamaluuden. Pitää ensinnäkin mennä kauppaan, sovitella, osata valita jne. Todettuamme, etteivät lenkkarit kotiimme itsestään ilmesty, päätimme suunnistaa kauppaan, jonka palvelua ystävämme oli kehunut.

Kun kävelimme hehtaarihalliin sisään, iski katumus. Valtava kauppa, valtavat valikoimat. Me ei ikinä osata täältä mitään valita. Lenkkariosastolla viereemme asteli hymyilevä, tummahiuksinen aikuinen nainen. Hän kyseli toiveemme, tutki jalkamme ja tarkasti kävelyn.

Sitten hän haki pari suosikkiehdotustaan. Sovitimme lenkkareita. Ekat olivat malliltaan hyvät, koko vaati vielä varmistusta. Kokeilimme muitakin malleja, mutta myyjä oli oikeassa. Ostimme ensimmäiset ja saimme vielä vinkkejä erilaisten solmujen tekoon, huoltoon, säilytykseen jne. Paljon uutta tietoa minullekin.

Tuli olo kuin ennen vanhaan palvelevassa kenkäkaupassa. Riitti, että sovitteli, ei tarvinnut hikipäisenä kaivella hyllyjä.

Toinen palveluihme sattui, kun olin vaihdattanut autooni talvirenkaat. Pari päivää sen jälkeen auto kehotti tarkastamaan renkaiden ilmanpaineet. No, koska renkaat näyttivät täysiltä, ajelin huolettomana pari päivää. Sitten tuli jo vaativampi komento ja kurvasin Helsingin Kruunuhaassa olevan pienen pienen Shellin pihaan.

Ovesta astui ulos hymyilevä nuori mies, joka kyseli voiko auttaa. Kerroin tilanteen. Yksi rengas oli hieman vajaa. Se täytettiin. Kyselin maksua – ei maksa mitään! Siis huoltoasema, jossa auto saa pientä huoltoapua ilmaiseksi!

Olin aivan ihmeissäni. Kaveri vielä muistutti kuittaamaan rengaspaineen hälytyksen autoni tietokoneella. Siis mitä? Mistä nappulasta?

Oli pakko tunnustaa, etten ole lukenut auton käyttöohjekirjaa, vaikka jälkikasvu siitä on useasti muistuttanut. Nuori mies istahti autoon ja opasti rauhallisesti, kuinka kuittaus tehdään. Ja naurahti, että käyttöohjeen lukemisesta olisi paljon hyötyä. Olin tosi nolo. Lupasin opiskella kaikki vempaimet jne. Sain jumalaisen kauniin ja iloisen hymyn ja hyvän matkan toivotuksen. Ja iloisen mielen.

Hyvä palvelu kantaa. Minusta tuli molempien paikkojen kanta-asiakas. On ihanaa, kun ihmiset osaavat työnsä, ovat siitä kiinnostuneita ja jakavat osaamistaan muillekin.

Sini

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *