Pistääkö kampaaja sakset naulaan?

Tiukka talous harventaa kampaamoverkostoa. Taantuman tyrskeissä kuluttajat säästävät hiustenhoidossa ja pidentävät asiointiväliä.

Kampaamoiden asiakasvirta hiipuu, vuokrat ja palkat eivät jousta. Rasitteena koetaan myös korkea arvonlisävero, joka nostaa kampaamokäynnin hintaa.

Satoja kampaajia on jo lopettanut. Vaaravyöhykkeessä ovat etenkin ne kampaajat, joilla ei ole aikaa tai halua päivittää osaamistaan. Kuluttajat eivät enää tyydy ”siihen samaan kuin viimeksi”, vaan haluavat jatkuvasti uutta, trendikästä ja nuorekasta. Jos kampaaja ei osaa tai jaksa sitä tehdä, asiakas äänestää aiempaa herkemmin jaloillaan ja vaihtaa kampaajaa. Asiakasuskollisuutta ei enää ole.

Harveneviin käynteihin on yllättäviäkin syitä. Somessa oli mielenkiintoinen keskustelu, jossa kampaajalla käymisen väli venyi siksi, ettei asiakas osannut päättää, varatako aikaa isompaan käsittelyyn tai vain leikkaukseen. Nyt olisi aika luottaa kampaajiin, eikä pohtia liikaa etukäteen mitä omille hiuksille pitäisi tehdä tai jättää tekemättä. Kampaaaja on asiantuntija, joka näkee hiuspohjan ja hiusten kunnon ja suosittelee toimenpiteitä sen mukaan.
Tyylistä ja väristä sitten kannattaakin keskustella ja kerätä vaikka kuvia ihannehiuksistaan. Sitten yhdessä mietitään, onnistuuko vai ei.

Hintojen halpuuttaminen on alkanut hiusalallakin. Tietä auraa New Hairstore, joka on hinnoitellut hiljaisten aamuaikojen palvelut halvemmiksi kuin ruuhka-aikojen. Osa kampaajista paheksuu moista, mutta jos sillä saadaan kassaan muutama euro tyhjän sijaan ja estetään edes osittain harmaan talouden kasvu tälläkin alalla, niin hyvä on.

Onneksi kaikilla ei mene huonosti. Kampaajalla, joka ylläpitää ammattitaitoaan, on avoin uusille asioille ja sosiaalisesti hyvä asiakkaiden kanssa, menee edelleen hyvin. Parhailla on varauslistat täynnä muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin. Asiakkaat myös pysyvät heille uskollisina.

Kampaajien tulevaisuus on osin meidän kaikkien kukkarossa. Jos rahat eivät riitä edes ruokaan, on selvä, että hiuksista tingitään. Mutta me, joilla on vielä varaa satsata hiuksiin, käykäämme kotimaisilla kampaajilla. Sellaisilla, jotka antavat työstään laillisen kuitin ja maksavat veronsa Suomeen. He todennäköisesti myös käyttävät liiketyössä ja myyvät asiakkailleen tuotteita, jotka on ostettu viralliselta maahantuojalta. Maksaa toki hieman enemmän, mutta raha jää kiertämään lähialueelle.

Oletko sinä vähentänyt kampaajalla käyntiä? Miten ja miksi?

Sini

Kommentit
  1. 2

    Merja sanoo

    Hyvä Sini!
    Juuri nämä kaikki pointit olivat pöydällä viime kampaajakäynnilläni 🙂
    Välitän tämän upealle kampaajalleni, uudelle yksinyrittäjälle, joka rohkeasti aloitti toukokuussa Korsossa, tiedän ja toivon näkeväni hänet vielä menestyksen huipulla. SE ASENNE, Varmat kädet ja näkemys, lämmin ja ystävällinen palvelu, ahkera kouluttautuja ja juuri tuo: -edullisemmat hinnat hiljaisille tunneille, ”ei jakoa opiskelijoihin ja eläkeläisiin” vaan kaikille aamupäivällä pääseville, lisäksi joka kuukausi on joku ”teematarjous” – esimerkillistä toimintaa lamantappoon-
    Hiukset avat naisen kruunu 😉

  2. 3

    hiki tulee sanoo

    Alv on aivan liian korkea siihen nähden, että menoja on muutenkin. Sanotaan, että kampaaja tienaa kassaan kuussa 4000e, maksaa siitä summasta alvia 960e, yeliä jotakin satasia (riippuen kampaajasta), paikan vuokran, vakuutukset, ostot liikkeeseen, oman asunnon vuokran/lainalyhennyksen, ruokaakin pitäisi syödä, laskut hoitaa. .. Jokainen osaa laskea, että tämä työ on lähes kannattamatonta, ottaen huomioon vielä sen, että ei kaikki kampaajat edes pidä kahta vapaapäivää viikossa, kuten normaalit työssäkäyvät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *