Ravintolisällä iho kukoistukseen?

Muuttuuko olo autuaaksi ja iho sileäksi pillereillä tai kauneussuklaalla? Mitä enemmän ravintolisistä lukee kokeilijoiden kertomana, sen varmemmalta asia vaikuttaa.

Ovatko tarinat totta vai tarua vai sekä että? Vaikka minun korvaani tuo kuulostaa aivan liian helpolta, joidenkin ravintolisien suhteen olen hieman vakuuttunut. Jos ruokavalio on yksipuolinen, vähäinen tai heikkolaatuinen, ravintolisistä on todennäköisesti hyötyä.  Ihonkin kauneus tulee pääosin sisältäpäin.

Olin viime viikolla ravintolisiä valmistavan Hankintatukun infossa, jossa proviisori Ansa Viskari esitteli hyvin vakuuttavasti ravintolisäuutuuksia. Esittelyssä oli kollageeni, folaatti, biotiini, sinkki ja jodi.

Kollageenin ja hyaluronihapon nauttimiseen suun kautta suhtaudun hieman skeptisesti. Molempien luvataan kosteuttavan ja sitä kautta silottavan ihoa. Mietityttää oman ruoansulatusjärjestelmämme vahva kyky pilkkoa kaikki pieneksi. Kuinka paljon esimerkiksi hyaluronihaposta tai kollageenista on ruoansulatuksen jälkeen jäljellä, missä muodossa ja kykeneekö se imeytymän kehoon?

Valmistajien mukaan totta kait. Vakavasti otettavia tutkimuksia on jonkin verran. Ne antavat viitteitä, että näin kävisi. Myös käyttäjät vakuuttavat tuotteiden tepsivän. Tosin, jos iho siliää ja kiinteytyy jo kahden viikon kuluttua, niin rohkenen väittää, että aiheuttaja on joku muu. Elimistöllä menee viikkoja, ellei kuukausia, ennen kuin vaikutukset alkavat näkyä ja tuntua iholla.

Heikkohiuksiset ystäväni vannovat sinkin voimaan. He kokevat sinkin vahvistavan hiuksia ja kynsiä. Lisäksi sinkki suojaa soluja hapettumisstressiltä ja auttaa luuston pysymistä normaalina.

Itse kiinnostuin jodista. Jodilla on monenlaisia EU:ssa hyväksyttyjä terveysväittämiä, kuten: edistää energia-aineenvaihduntaa, hermoston normaalia toimintaa, ihon pysymistä normaalina, kilpirauhashormonin normaalia tuotantoa ja kilpirauhasen normaalia toimintaa.

Yllätyin kuullessani, että tutkimusten mukaan suurin osa aikuisista saa jodia nykyisin liian vähän. Syitä ovat muun muassa maaperän köyhtyminen, jodittoman suolan suosio, vegaaninen tai maidoton ruokavalio tai runsas einesruokien syöminen (teollisuuskin on suosinut joditonta suolaa). Kiinnostuin tästä siksi, että kovin moni yli viisikymppinen tuntuu potevan kilpirauhasvaivoja. Olisiko näillä asioilla yhteyttä? Joitakin oireita tunnistan minäkin, joten päätin kokeilla purkillisen.

Jos pillereiden nieleminen ei innosta, maista Esthechoc-kauneussuklaata. Kauneusalan palkintoja napsinut suklaa sisältää merilevästä saatua astaksantiinia ja kaakaon epikatepolyfenolia. Palan päivässä luvataan hidastavan ikääntymisen merkkejä, silottavan ja kirkastavan ihoa. Tumma suklaapalanen toimii hyvin vaikkapa jälkiruokana tai päiväkahvin seuralaisena. NACosmeticsin maahantuomaa suklaata voi ostaa ainakin kauneushoitoloista.

Miten on, syötkö sinä ravintolisiä? Oletko huomannut niiden vaikuttavan? Kerro meille.

Sini

Kommentit
    • 1.1

      sanoo

      Hei Leena

      Kiva kun kommentoit, ihana ihmetellä tätä alan ammattilaisen kanssa.
      Ravintolisäkollageenin ideaa kerrotaan näin: Kollageenin muodostuminen hiipuu iän myötä. Suun kautta nautittava kollageeni buustaa kehoa käynnistämään/jatkamaan kollageenin muodostumista.

      Sini

  1. 2

    laila sanoo

    Minä käytän D-vitamiinia ja jodioitua suolaa. Syön monipuolisesti, joten uskon saavani riittävästi muitakin ravintoaineita. Tuohon kollageenimuotiin en oikein usko, siksi se on jäänyt testaamatta. Kauneussuklaat näyttävät olevan kalliita. Ei niistä varmaan haittaakaan ole, jos joskus tulee kokeiltua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *