Roskiin vai korjaukseen?

Pyykinpesukoneen kannen jumiutuminen pisti miettimään kodinkoneiden valmistusfilosofiaa. Halusin selvittää, mitä korjaus maksaisi. Yleisin vastaus oli, että eihän nyt kukaan korjauta, saati korjaa kodinkoneita. Ne tehdään kestämään noin viisi vuotta. Sitten laskutetaan vahinko vakuutusyhtiöiltä ja ostetaan uusi.

Ei ihan istu minun ajatusmaailmaani. Etenkin kun kyseessä oli kuusivuotias kone, jota on käytetty vain kesäisin.

Ongelmanaiheuttaja oli siis se, ettei pesukoneen kansi avautunut ohjelman päätyttyä. Lakanapyykki jäi sisään. Käyttöohjevihkosen avausvinkeistä ei ollut apua. Kansi pysyi kiinni.

Lähin huolto kesämökiltämme on 50 kilometrin päässä, joten tuskinpa sieltä  huoltomiestä kannattaa ajeluttaa – josko tulisikaan, tuumimme. Soitto vahvisti asian: tuokaa kone tänne.

IMG_0712-001

Huoltomies tivasi koneen tyyppinumeroa. Mutta, mutta, se on kannen sisällä ja kansi jumissa. Toinen kuulema olisi ollut koneen takaosassa. Vaan kun ei ollut.

Koska emme ole älynneet aiemmin tallentaa tämänkään koneen tyyppinumeroa minnekään, tyyppi meni arvailuksi. Samoin huoltomiehellä mahdollinen vika. Kun hänellä olisi ollut aikaa katsoa konetta vasta parin viikon päästä,  harkitsimme jo uuden koneen ostamista.

Päätimme vielä kuitenkin kokeilla toista lähikaupunkia. Googletin korjaajaa. Löytyi puhelinnumero ja osoitekin. Konetta luvattiin katsastaa samana päivänä, kun sen korjaamoon veisimme.

Aamulla mieheni seisoi koneen kanssa korjaamon ulkopuolella. Tai siis niin luulimme, kunnes paljastui, että hän oli väärässä kaupungissa. Olin lukenut googlauksen tuloksen huolimattomasti. Onneksi tämä uusi kaupunki sattui olemaan mieheni työmatkan varrella.

Päivän aikana kone oli avattu ja sisällä olleet pyykit odottivat muovipussissa. Kone jäisi sinne, sillä hajonnut osa oli tilattava Ruotsissa.

p4

Koko hässäkän aiheutti kannen muovisesta avauskahvasta lohjennut palanen. Koneen heikoin lenkki oli pettänyt, kun kantta yritettiin avata liian aikaisin ja liian kovakätisesti.

Sen verran kiivasta keskustelua koko homma perheessämme aiheutti, että olin enemmän kuin tyytyväinen, etten se ollut minä, joka pyykkiä tällä kertaa pesi.

Meni muutama päivä. Haimme koneen sukulaisvierailureissulla. Heti pyykit sisään ja kone toimi kuten ennenkin. Luukkukin aukesi.

IMG_0715

 

Kannattiko korjauttaminen: Kyllä, korjaus ja uusi osa maksoivat yhteensä 76 euroa. Autokuluja en laske, sillä olisimme nuo reissut muutenkin tehneet.

Toki olisimme voineet asioida myös vakuutusyhtiön kanssa, saada muutaman satasen korvausta ja ostaa uuden. Mielestäni olisimme kuitenkin päätyneet rahastamaan omaa kukkaroamme vakuutusmaksujen noustessa.

Yllätyin, että suurin osa ihmisistä, joiden kanssa asiaa veivasimme, kehotti meitä hoitamaan asia vakuutusyhtiön kanssa. Se on kuulema tätä päivää ja me toimimme kuin dinosaurukset.

Mitä mieltä sinä olet? Ovatko kodinkoneet kertakäyttötavaraa? Ostatko heti uuden kodinkoneen vai yritätkö korjauttaa?

Sini

PS Tarinan opetus on myös se, että kannattaa valokuvata kaikkien kodinkoneiden ja teknisten laitteiden tyyppinumerot talteen ostokuittien kanssa. Mahdollinen korjaaminen tai asiointi vakuutusyhtiön kanssa sujuu huomattavasti helpommin.

 

 

 

 

Kommentit
  1. 1

    Tuula Saarinen sanoo

    Oho, mitä neuvoja! Ei ole koskaan edes käynyt mielessä hakea korvausta vakuutusyhtiöltä rikkoontuneesta kodinkoneesta. Ei ihme, että vakuutusmaksut ovat huimia. Kiitos hvyästä vinkistä kirjoituksen lopussa.

  2. 2

    Leena sanoo

    Itse korjautin 10 vuotta käytössä olleen tiskikoneen joulun aikaan ja rahaa meni noin 250 €. Koska kone oli itselle mieleinen, siksi päädyin korjaukseen. Ja korjaaja lupasi, että kone kestää seuraavat 10 vuotta. Musta ei huono diili ollenkaan. Miehen mielestä olisimme voineet ostaa uuden samalla hinnalla, mutta minkälainen se kone olisi ollut. Ei välttämättä ollenkaan yhtä hyvä kuin nykyinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *