Syö mieli ja aivot virkeiksi

Tietoa ruuasta ja sen kokonaisvaltaisista vaikutuksista tulvii kaikkialta. Usein jään miettimään, perustuuko tieto puolueettomiin tutkimuksiin vai onko kyseessä mielipide asiantuntijalta, joka on osakkaana kehumiensa tuotteiden myynti- tai valmistusbisneksessä.

Siksi ilahduin, kun käsiini osui Sinikka Piipon kirjoittama Mielen ruokaa – Ravinnon vaikutus muistiin, jaksamiseen ja henkiseen tasapainoon. Kirja keskittyy muistia ja mielen hyvinvointia parantaviin kasviperäisiin aineisiin. FT Sinikka Piippo on Helsingin yliopiston kasvitieteen professori.

Kirjan lukeminen vaatii keskittymistä, sillä asiat esitetään perusteellisesti. Hieman joutuu muistelemaan kemian perusasioita. Ja sehän ei ole ollenkaan pahasta. Kannattaa kuitenkin keskittyä ja lukea. Sinikka Piippo kertoo, miten aivot, hermosto ja muisti toimivat ja millaisia ruoka-aineita ja lisäravinteita ne tarvitsevat, jotta muisti pysyy vireänä ja toimintakykyisenä.
Kotimaisista marjoista muistin kannalta parhaimpia ovat Piipon mukaan mustikat ja mansikat. Niitä kannattaa mielusti syödä päivittäin vaikkapa smoothiena, joka on muistin ja mielen terveyscocktail. Sekaan on hyvä lisätä pähkinöitä tai siemeniä, sillä niiden rasvat edesauttavat vitamiinien imeytymistä.

Kirjan lopussa on kätevä yhteenveto, jossa listataan kasvit, ruuat ja lisäravinteet, joilla on esimerkiksi uupumusta poistavia, verenpainetta kohottavia tai virkistäviä vaikutuksia.

Kirjan kirjoittaja on omistanut kirjan äidilleen, joka kuoli Alzheimerin tautiin 88-vuotiaana viisi vuotta sitten.

Sini

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *