Tahtoo piukat pakarat

Ikä, istumatyö ja vähäinen liikunta ovat pyöreän pepun ja kiinteiden reisien surma. Mitä enemmän ikää tulee, sen nopeammin maallinen tomumaja tuntuu rapistuva.

Sen olen huomannut etenkin peppuni suhteen, jolla on taipumus muuttua mieluummin litteäksi kuin pysyä edes hieman koholla.

Ilahduinkin kovin, kun kohtasin Fitra Oy:n julkaiseman Treenaa voimakas ja kiinteä pakara -kirjan. Kirjassa kerrotaan selkeästi pakaralihasten lisäksi lantionseudun ja alaraajojen harjoittelusta. Näillä ohjeilla päihität taatusti viime keväisen somessa pyörineen kyykkäämishaastevillityksen tulokset mennen tullen.

Ulkonäön lisäksi kyseessä on myös liikuntakyvyn ylläpito. Pakaralihakset tuottavat eniten voimaa juoksussa, hiihdossa, pyöräilyssä ja useissa pallopeleissä. Pakaroita treenatessa myös reisilihakset saavat haastetta.

Yksi kirjan kirjoittajista eli Riku Aalto perustelee ohjeita näin:

”Pakaralihaksia treenatessa perusasiat ovat tärkeitä. Vahvat ja kiinteät pakarat voi hankkia omaksumalla muutaman perusliikkeen. Kuningasliikkeitä ovat jalkakyykky, askelkyykky ja maastaveto. Niitä voi halutessaan varioida ja täydentää erilaisilla eristävillä lonkan ojennus- ja loitonnusliikkeillä.”

Useimpia liikkeitä voi tehdä omin päin kotona tai vaikka reissussa. Ei siis enää tekosyitä, ettei voi treenata kun ei ehdi salille.

Minä jo aloitin tämän mökkipihalla. Tule sinäkin mukaan!

Sini

Kuvat: Lumo Image / Petteri Löppönen

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *