Tästä on vaikea pitää kiinni, lupaan silti!

En ole uudenvuodenlupauksien ihminen. Nyt tein kuitenkin poikkeuksen, sillä lupauksen yksinkertaisuutta on vaikea vastustaa. Ja toisaalta juuri siinä piilee vaara, sillä yksinkertaiset asiat ovat usein niitä vaikeimpia.

u3

Onko mitään tehokkaampaa kokonaisvaltaisesti ihmistä huoltavaa ja hyvinvointia edistävää asiaa kuin nukkuminen? Se on kaikkien ulottuvilla, mutta jää monelta hyödyntämättä. Lupaukseni siis on: Aion opetella nukkumaan hyvin ja riittävästi!

Miten tähän pohdiskeluun päädyin? Kuten ehkä muistatkin, jalkani on liukastumisen vuoksi kipsissä nivusista nilkkaan. Jos et vielä tiedä mitä tapahtui, lue tarkemmin täältä.

Koska etenen nyt etanan vauhtia, enkä voi tehdä kaikkea haluamaani, olen jo antanut pikkurillini joutilaisuudelle. Se on minulle vaikeaa, mutta opettelen. Alku on hyvä. Yllättäen olen nukkunut todella paljon, vaikka se hieman hankalaa kipsin vuoksi onkin. Uneni laatu on parantunut parissa viikossa.

Ilmeisesti univelkaa oli karttunut, vaikka en sitä tiedostanutkaan. On ihanaa herätä hyvin nukutun yön jälkeen. Kroppa on rentoutunut, mieli virkeä. Ajatus on skarpimpi ja keskittymiskyky huomattavasti parempi.

Eikä tässä vielä kaikki. Pussit silmien alta ovat kadonneet. Iho näyttää paremmalta ja heleämmältä, vaikka olen pysytellyt pääosin sisätiloissa. Aineenvaihdunta ei jumita. Keskivartalopöhötyskin alkaa hiljalleen laskea, kun en stressaa jonninjoutavasta.

Pöhötyksen lisäksi toivon myös läskin hieman sulavan. Tiedetään, että liian vähän tai liian huonosti nukkuvan ihmisen suolistoa ympäröivän eli viskeraalisen rasvan määrä lisääntyy ja vyötärön ympärys kasvaa. Silti moni laihduttaja keskittyy vain ruokaan ja liikuntaan. Jos siis meinaat laihduttaa, laita uniasiat ensin kuntoon. Huonosti nukkuvan on vaikea laihtua ja hallita painoaan, olipa kyseessä millainen dieetti tahansa.

Nukkuminen on oikeasti kuin laittaisi rahaa pankkiin.  Unen positiiviset kerrannaisvaikutukset ovat huippuluokkaa. Ja kaiken tämän saa ilmaiseksi!

Unen oikea annostus on tärkeää. Jos nukkuu liikaa, on tokkurassa koko päivän tai nukkuu huonosti huonosti seuraavan yön.  Jos nukkuu liian vähän, on silloinkin humalaa muistuttavassa mielentilassa.

u2

Voin vain kuvitella, miten keho huutaa hoosiannaa ja yrittää laittaa kaikki toiminnot säästöliekille, että selviäisi  seuraavaan unilataukseen saakka.

Opettele omat nukahtamiskikkasi.  Itse olen huomannut, että uni tulee paremmin, kun vetäydyn yöpuulle joka ilta samaan aikaan. Pyrin myös heräämään aamuisin aina samaan aikaan.  Varaan nukkumiseen vähintään 7-9 tuntia yössä.

Sammuttelen valoja jo alkuillasta. En katso sykettä nostavia ohjelmia telkkarista, enkä myöskään treenaa iltaseitsemän jälkeen. Sen sijaan venyttelen ja hengittelen antaumuksella. Se rentouttaa ja rauhoittaa.

Pyrin sulkemaan huolet ja murheet makuuhuonen ulkopuolelle. Suosittelen poistamaan makkarista tietokoneen, telkkarin ja kännykän. Ne ovat salakavalia unisyöppöjä, jotka houkuttelevat lukemaan vielä yhden mailin, sometuksen tai tarinan.

Rauhoittumista edistän mielikuvaharjoituksilla. Palautan mieleen maisemia ja hetkiä, joihin liittyy rauhaa ja hyvää oloa. Kuten nämä kolme kuvaa.

u1

Otan päivittäin myös kauneusunet. Lounaan jälkeen juon kupin kahvia ja vetäydyn sohvalle vartiksi. Jos olen työn touhussa, istahdan tuolille ja laitan silmät kiinni. Kovin usein torkahdan siinäkin. Kahvi ei pilaa torkkuja, päin vastoin. Kofeiini alkaa vaikuttaa vasta silloin, kun pitäisi herätä. Tulee siis tuplavaikutus, kofeiinin ja unen aikaansaama piristys.

Nukutko sinä riittävästi? Vai onko sinulla uniongelmia?

Sini

PS Jos unen terveysvaikutukset kiinnostavat enemmän, löydät pitkän listan niitä ja hyvän unen vinkkejä Terveyskirjastosta täältä.

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *