Turistina kotikaupungissa

Miltä tuntuisi yöpyä kotikaupungin hotellissa, ottaa vuorokauden staycation, olla turistina kotikaupungissa? Kokeilimme ystäväni Tiinan kanssa Scandic Grand Central Helsingin palveluja yöpymällä, nauttimalla grilliruokaa ja pari cocktailia.

Huone

Scandic Grand Central Helsinki on Helsingin rautatieasemalla, VR:n entisessä pääkonttorissa. Sijainti on mitä parhain, aivan kaupungin ytimessä.

Turistina kotikaupungissa grand central aula
Grand Centralin sisääntulo on kiva.

Sisääntulo on vaikuttava. Aulassa on vanhoja, VR:n entisiä kalusteita, jotka on kunnostettu.

Huoneemme oli ns. perushuone. Näkymä oli sisäpihalle. Kylpyhuoneen koko ja kääntyvät peilit olivat meidän mieleemme. Sängyt olivat hyvät. Lisäksi ilahduin, että huoneessa oli silityslauta ja -rauta, koska kotona silitetty ohut puuvillapaitani oli tietysti rypistynyt matkalaukussani.

Turistina kotikaupungissa grand central huone
Scandic Grand Central Helsinki -hotellin huoneemme oli viihtyisä perushuone.

Grilli-ilta, näyttely ja tuttuja

Hotellin sisäpihan terassilla oli kokki grillaamassa herkkuja. Ulkona istuminen, grillatut merenantimet ja lasillinen viileää viiniä tuntui ylelliseltä.

Turistina kotikaupungissa grillaus
Grand Centralin sisäpihan terassilla on mahdollisuus nauttia grillattuja herkkuja muutamana iltana viikossa.

Emme kuitenkaan jääneet fiilistelemään terassielämää koko illaksi, vaan piipahdimme katsomassa hotelli Marskin Galleriassa Hannu Laakson luontoaiheista valokuvanäyttelyä. Galleria on hotelli Marskin kellarikerroksessa. Sinne voi piipahtaa kuka tahansa olematta hotellivieras. Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Turistina kotikaupungissa näyttely
Hotelli Marskin Galleriassa on ilmainen Hannu Laakson luontoaiheinen valokuvanäyttely.

Näyttelyn jälkeen palasimme Grand Centraliin. Ajattelimme nauttia jotkut muodikkaat cocktailit hotellin alakerran baarissa. Hyvä kun ehdimme istahtaa, kun näimme yhteisen tuttumme, jonka kanssa jäimme juttelemaan. Kun tämä tuttavamme lähti, näimme toisen tutun. Siinähän se ilta vierähti miellyttävissä merkeissä.

Turistina kotikaupungissa cocktail
Grand Centralin baari on kohtaamispaikka. Tämä tuli todistettua, koska törmäsimme siellä tuttuihin.
Grand centralin riikinkukko
Grand Centralin baarin katseenvangitsijana on kuva riikinkukosta.

Naamiohuvit ja aikainen herätys

Koska meillä oli seuraavana aamuna aikainen herätys, suunnistimme hyvissä ajoin huoneeseemme. Halusimme vielä viettää kauneushetken naamioiden kanssa.

Naamiohuvit
Ennen kuin painoimme päämme tyynyyn, ”pelottelimme” toisiamme kuitunaamioilla.

Koska meidän piti olla lähdössä Ahvenanmaalle aamulla jo ennen kello kuutta, oli hotellin vastaanoton työntekijä ehdottanut, että he laittaisivat meille ns. aamiaspaketin.

Hyvinnukutun yön jälkeen menimme hotellin aulaan noutamaan aamiaispakettimme. Se olikin varsin runsas: leipää, leikkeleitä, vihanneksia, mehua, omena, kananmuna jne. Ehdimme nauttia aamiaisen ennen kuin suuntasimme Kiasman eteen ennen kuin bussi Turkuun lähti klo 6.

Aamiaispaketti
Grand Centralin aamiaispaketti oli runsas.

Olimme todella tyytyväisiä hotellin palveluun. Kaikki vastaanotosta tarjoilijoihin olivat erittäin ystävällisiä ja palveluhenkisiä.

Tämä oli erinomainen idea yöpyä keskustan hotellissa, kun lähtö oli niin aikainen. Muuten ystäväni olisi joutunut heräämään ennen neljää, jotta hän olisi ehtinyt tilausbussiin.

Kiertoajelu ja 1,5 tunnin risteily

Eikä tämä turistina kotikaupungissa -kokeilu jäänyt ainoaksi. Juhannuspäivänä ja -sunnuntaina päätimme viettää toisenlaisia turistipäiviä. Juhannuspäivänä kiersimme kolme Helsingin rannoilla olevaa kahvilaa/ravintolaa: keskustan Allas Sea Pool, Hernesaaren Löyly ja Aurinkolahden Kampela. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut alkoholijuomien yletöntä nauttimista, vaan yhtä aperolia,lohikeittoa, jäätelöä ja vettä.

Turistina
Juhannuspäivänä hengailimme merenrantojen terasseilla.

Sunnuntaina päätimme testata, mitä turisteille kerrotaan kotikaupungistamme. Kävimme ensin Royal Linen 1,5 tunnin saaristoristeilyllä, jonka jälkeen menimme vielä City Toursin bussiajelulle.

Saaristoristeily meni mm. Suomenlinnan Kustaanmiekan luota.

Saaristoristeily oli oikein kiva. Kuulutukset olivat viihdyttäviä ja niistä sai sopivan määrän tietoa ja historian hauskoja taustoja.

Sitä vastoin kiertoajelu oli pienoinen pettymys. Kuulutuksia kuunneltiin kuulokkeilla. Selostukset pätkivät välillä kesken sanan ja sitten joissakin kohtaa ne palasivat takaisin muutaman lauseen verran. Tämän olisi ehkä kestänyt, mutta kuulokkeista kuuluvien juontojen päälle bussikuski kertoi englanniksi samoja tai eri asioita kuin kuulokkeista kuului. Se häiritsi keskittymistä. Lisäksi kaksikerroksen bussin toisesta kerroksesta oli vaikea kuvata, koska bussi liikkui ja ikkunat olivat likaiset ja heijastivat. Sitä vastoin risteilyllä oli helppo kuvata maisemia ja nähtävyyksiä.

Kiertoajelu
Aivan kuin kunnon turisti, menossa kiertoajjelulle.

Kaiken kaikkiaan oli ihan kiva viettää turistipäiviä koti-Helsingissä. Aivan varmasti toteutan vielä toistekin turistina kotikaupungissa -päivän. Täytyy miettiä, mitkä kohteet silloin haluan nähdä.

Oletko sinä viettänyt kotikaupungissasi turistipäivää ja yöpynyt kotikaupungin hotellissa?

Kaisa

Yöpyminen Scandic Grand Centralissa saatu, muut aktiviteetit maksettu itse.

Kuvagalleria Grand Central Helsinki -hotellista

kulttuuri matkat museot-ja-nayttelyt
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.