Vieraskynä Ulla-Maija Tamminen: Ihminen on luotu liikkumaan

Kun vuonna -71 seisoin Pajulahden urheiluopiston hiekkakentällä liikunnanohjaajakurssin pääsykokeissa tiesin, että tästä tulee kivaa. Muistan edelleen selvästi hetken kun liikuntakärpänen puraisi minua niin, että siitä kivasta ja kaikesta tuli yksi ammateistani.

Harrastin nuorena telinevoimistelua ja olin liikunnassa aina kympin tyttö. Tunnen edelleen sen tuoksun, joka jumppasaleissa on. Tuoksu palauttaa mieleen kaiken liikuntaan liittyvän. Se tarkoitti haastetta, hikeä, onnistumisia, epäonnistumisia ja uuden oppimista. Myöhemmin niiden kaikkien taitojen edelleen opettamista ja niistä nauttimista.

Pajulahdesta valmistumisen jälkeen ohjasin lapsia 36 vuoden ajan satu- ja telinevoimistelun riemuun. Vieläkin tapaan työelämässä eri-ikäisiä, jotka muistavat minut jumppaopenaan. Joka kerta kysyn, vieläkö onnistuu käsilläseisonta. Itse jo yli kuudenkympin ylittäneenä voin ylpeänä sanoa, että minulta onnistuu!

Tässä iässä liikunta haastaa eri tavalla kuin nuorena. Tosin minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Ei ehkä enää niin hyvin, mutta ymmärtää ja tuntee sen liikekielen ja se riittää.

Liikunta antaa minulle edelleen paljon. Se on osa elämääni loppuun asti. Liikunnan muoto kuitenkin muuttuu. On ymmärrettävä, että samalla lailla ei jaksa eikä taivu, mutta on vaan pakko ja halu tehdä jotain.

Kipinä liikuntaan löytyy aina. Jos tuntuu vaikealta lähteä liikkeelle, teen kuten tyttäreni Oona, liikunnan ammattilainen ja kolminkertainen maailmanmestari tankourheilussa. Kuuntelen tiettyä musiikkia vain silloin, kun omat voimat ja innostus eivät riitä. Se saa liikkeelle ja auttaa jaksamaan.

Liikun kurssimuotoisesti. Olen huomannut, että osallistumalla tiettyyn aikaan tietyn kestoiseen kurssimuotoiseen toimintaan pystyn parempaan suoritukseen ja saan tarvittavaa liikuntaa sekä tyydytystä aikaansaamisestani.

Rakastan kävelyä. Kävelen aina ja joka paikkaan. Käytän erittäin harvoin hissiä. Motivoin itseni liikkumaan. Kävelyllä ajattelen. Ideat syntyvät, murheet haihtuvat ja järjestys elämään tulee kävellessä.

Talvella hiihdän murtomaahiihtoa, käyn kuntosalilla, venyttelen tv:n äärellä. Kesällä pyöräilen ja kävelen, en juokse. Nyt on golfharrastus tulossa, tosin vielä en ole innostunut täysillä.

 

Kunnossa kaiken aikaa. Näitä teen jatkuvasti ja säännöllisesti

1.Tasapaino

Yhdellä jalalla seisonta, jalkapohjan pienet lihakset vahvistuvat. Aloita seisomalla yhdellä jalalla 30 sekuntia. Pidennä aikaa aina 3-4 minuuttiin. Toinen jalka voi olla kukko asennossa koukussa edessä ja kädet sivulla ja katse tasapainottamassa asentoa

2. Käsivoima, allit kunnossa

Ota käsiin 2-4 kilon painot. Seiso ryhdikkäänä, vatsa tiukkana. Koukista käsi 10-30 kertaa eteen ylös ja sivulle.

3.Korsetti kuntoon

Ota kyynärpäiden varaan lankkuasento ja pidä se 1-3 minuuttia.

4.Säilytä vetreys

Venytyksiä suuntaan ja toiseen, eteen ja taakse päin joka vartalon osalle. Pidä venytys 30 sekunnista 3 minuuttiin.

5.Liiku, älä sammaloidu

Hanki hyvät jalkineet ja ota kävely jokapäiväiseksi tavaksi. Kävele reippaasti. Muista, että kävelyliike alkaa lantiosta. Lopuksi venytä pohkeet, reidet ja ravistele itseäsi: jalkoja, käsiä ja koko kroppaa.

 

Ulla-Maija Tamminen

Viestintäalan yrittäjä, joka on jäänyt liikunnan pauloihin iäkseen, eikä edes halua luopua siitä. Toiminut päätyönsä ohella 40 vuoden ajan liikunnanohjaajana ohjaus- ja valmennustehtävissä alueinaan satu- ja telinevoimistelu, uinti, kuntosali, purjelautailu ja kuntoliikunnan ryhmät vauvasta vaariin.

 

 

 

 

Ei kommentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *