Ylös ja jumppaan!

Liikunnan trendiennusteiden mukaan kehonpainoharjoittelu on ykkössijalla. Ja sehän sopii aikuiselle naiselle, sillä me tarvitsemme voimaa, kehonhallintaa, tasapainon parantamista ja ketteryyttä.

Tutustuin kolmeen uutuusjumppaan Liikunta- ja hyvinvointikeskus Fressin demotunneilla. Hikeä ja hauskanpitoa lupaa Akro by Fressi -tunti . Se muistuttaa koululiikuntaa ja lastenleikkejä. Tavoitteena on kehittää vartalonhallintaa, voimaa, ketteryyttä, liikkuvuutta ja opetella samalla uusia tapoja liikkua. Alkulämmittelyksi juostaan salia ympäri. Välillä ohjaaja puhaltaa pilliin, jolloin suunta tai tyyli vaihtuu.
Pitkällä temppumatolla tehdään kaari-kuppipyörähdyksiä (muistuttaa hieman kuperkeikkaa, jota en kauhukseni edes uskaltanut kokeilla) ja käsiseisontaponnistuksia. Sitten harjoitellaan karhu- ja liskokävelyä, joista jälkimmäinen vaati jo hieman uudenlaista harjoittelua.
Taito-osuuden missasin, harjoittelussa oli joogasta tuttu korppi-asento, jota en myöskään osannut tehdä. Vatsa- ja selkälikkeet sekä kylkilankut sen sijaan sujuivat hyvin. Tunnin jälkeen kroppa tunsi jumpanneensa, kaikkien kasvoilla oli iloinen hymy.

Joogaflow-tunti lupaa voimaa ja rentoutta keholle ja mielelle. Tunnin aikana keskitytään erityisesti rangan liikkuvuuteen ja ala- sekä keskivartalon voimaan. Hathajoogaan perustuvalla tunnilla tehdään asanaharjoituksia, joihin yhdistetään syvennetty hengitys ja liike. Tämän tunnin ajattelin ottaa mukaan kehonhuoltotunniksi. Tunnin jälkeen olo oli kevyt, lämmin ja rentoutunut.

Suosikkini oli kuitenkin Ugi-pallon kanssa tehty puolen tunnin tehotreeni. Ugi-pallo on kuin vanhan ajan kuntopallo, tosin kokoa on enemmän, painot vaihtelevat 2,5-5,4 kiloon. Aluksi kannattaa kokeilla kevyintä, jotta oppii oikeat liikeradat.
Pallo on pehmeä. Välillä sitä nostellaan, välillä pallon päällä tasapainoillaan paljasjaloin.
Treenissä yhdistyvät kestävyys-, tasapaino- ja voimaharjoittelu. Tunnilla ei tehdä askelsarjoja, eikä liikkeitä tehdä musiikin tahtiin, joten tunnin rankkuutta voi hyvin säädellä itse.
Näistä kolmestä Ugi oli minun suosikkini, joogaflow hyvä kakkonen. Suosittelen kokeilemaan myös Akroa, muistui monta mukavaa jumppahetkeä mieleen vuosien takaa.

Lisätietoja fressi.fi

Sini

Kommentit
  1. 1

    mapsi sanoo

    Kaikki kuulostavat tosi hauskoilta!
    Minä vannon salitreenin nimiin, lihaskunto on tosi tärkeää kaikessa iässä! Mutta ei pidä myöskään unohtaa hapenottokykyä ja yleiskuntoa kohottavia jumppamuotoja.
    Tänä päivänä on niin paljon kaikkea kivaa tarjontaa, että ihan jokainen löytää itselleen sopivan ja kiinnostavan juttunsa, kunhan vain lähtee liikkeelle!
    Liikunnallista kevättä!

    • 1.1

      sanoo

      Hei Mapsi
      Menin hieman ennakkoluuloisena testailemaan. Onneksi menin, sillä huomasin kuinka tärkeää on vaihdella tekemisiään eikä junnata aina samassa viikko-ohjelmassa samoissa jumpissa. Kyllä minä sen kuperkeikankin ohjelmaani otan. Miksiköhän nämä perusasiat unohtuvat iän myötä?
      Liikunnallista kevättä sinullekin.
      Sini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *